بیگ بنگ: کاوشگر «سایکی» ناسا با موفقیت به فضا پرتاب شد. فضاپیمای سایکی که مقصدش به فلزی‌ترین و با ارزش‌ترین سیارک کشف‌ شده است با موشک فالکون هوی به فضا پرتاب شد.

Falcon Heavy rocket

این فضاپیما روز جمعه ۱۳ اکتبر از سکوی پرتاب۳۹A در «مرکز فضایی کندی» پرتاب شد. پرتاب در ساعت ۱۰:۱۹ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی انجام شد. موشک همه ۲۷ موتور «مرلین» مرحله اول خود را که تا پنج میلیون پوند نیروی رانش هنگام بلند شدن تولید می‌کنند، مشتعل کرد و سایکی را به آسمان برد تا سفر ۳.۵ میلیارد کیلومتری خود را به سوی هم‌نام آسمانی خود آغاز کند.

مقصد این ماموریت، سیارک 226 کیلومتری «سایکی ۱۶» در کمربند اصلی سیارک‌ها بین مریخ و مشتری است. با توجه به فلزات موجود در این سیارک، ارزش آن را 10 هزار کوادریلیون دلار تخمین می‌زنند. طبق بررسی‌ها سیارک سایکی، متراکم‌ترین جرم در منظومه شمسی است و محققان معتقدند امکان دارد عمدتا از فلزاتی ارزشمند تشکیل شده باشد.  این ویژگی می‌تواند آن را به هسته باستانی و آشکار یک سیارۀ شکست خورده تبدیل کند.

Psyche Asteroid Illustration pia

تقویت‌کننده‌های جانبی فالکون هوی درست کمتر از ۲/۵ دقیقه پس از پرتاب، موتورهای خود را خاموش کردند، از بوستر مرکزی جدا شدند و برای فرود هم‌زمان به سواحل فلوریدا بازگشتند. تقویت‌کننده هسته فالکون هوی تقریبا چهار دقیقه پس از بلند شدن، موتورهای مرحله اول خود را خاموش کرد و از مرحله دوم موشک که وظیفه حمل سایکی را تا پایان مسیر بر عهده داشت، جدا شد.

به جای تلاش برای فرود آوردن تقویت‌کننده هسته روی یکی از سکوهای فرود شناور بدون سرنشین اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس، حداکثر سوخت برای اطمینان یافتن از رسیدن به مسیر اختصاص داده شد و هسته که قبلا هرگز پرواز نکرده بود، در اعماق دریا فرود آمد.

هشت دقیقه پس از بلند شدن از زمین، تقویت‌کننده‌های جانبی فالکون هوی شروع به پایین آمدن کردند. حدود ۱۵ ثانیه بعد، تقویت‌کننده‌ها در مناطق فرود ۱ و ۲ اسپیس‌ایکس، چندین مایل پایین‌تر از سکوی پرتاب ۳۹A فرود آمدند. در ویدئوی زیر می‌توانید پرتاب فضاپیمای سایکی را ببینید:

فضاپیمای سایکی حدود ۶۲ دقیقه پس از پرتاب، طبق برنامه از مرحله بالایی فالکون هوی جدا شد. این فضاپیما حدود یک ساعت را صرف باز کردن و استقرار آرایه‌های خورشیدی بزرگ خود کرد که ۷۵ متر مربع را پوشش می‌دهند و روی هم به طول یک زمین تنیس می‌رسند.

Untitled

همچنین، سایکی اولین فضاپیمایبین سیاره‌ای ناسا به شمار می‌رود که به پیشرانه‌های اثر هال مجهز شده است. سیستم نیروی محرکه الکتریکی برای مهار کردن انرژی خورشیدی کاملا به توانایی آرایه‌های کاوشگر وابسته است. فضاپیما پس از یک سفر ۶ ساله و پیمودن ۳/۶ میلیاردکیلومتر در سال ۲۰۲۹ وارد مدار سیارک می‌‌شود و به مدت ۲۶ ماه به دور آن خواهد چرخید تا ویژگی‌های آن را نقشه‌برداری و بررسی نماید.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.