بیگ بنگ: دانشمندان چینی می‌گویند ایستگاه‌های زمینی پیام‌هایی از «ووکونگ»، نخستین ماهواره کاوشگر ماده تاریک این کشور، را دریافت کرده‌اند.

1-chinalauncheخبرگزاری شینهوا اعلام کرد ایستگاهی در کاشغر، شمال غربی چین، روز یکشنبه ۲۰ دسامبر موفق به ردگیری و دریافت پیام از کاوشگر ذرات ماده تاریک (موسوم بهDAMPE) شده است. دریافت و ضبط اطلاعات تقریبا هفت دقیقه طول کشید و سپس به مرکز ملی علوم فضایی این فرستاده شد. ایستگاه‌هایی در «میون» واقع در پکن و «سانیا» واقع در ایالت جنوبی «هاینان» نیز در‌‌ همان روز موفق به ردگیری و دریافت اطلاعات از آن ماهواره شدند.

دانشمندان کیفیت این اطلاعات را مطلوب ارزیابی کرده‌اند. روز ۱۷ دسامبر چین نخستین کاوشگر فضایی خود را با هدف جستجوی سیگنال ِ ماده تاریک، که بر طبق گفته دانشمندان بخش عمده ماده ناشناخته در جهان را تشکیل می‌دهد، به فضا فرستاد. این ماهواره «ووکونگ» نامیده شده، که در زبان چینی یکی از شخصیت‌های افسانه‌ای ادبیات چینی است. «ووکونگ» برای یک ماموریت سه ساله طراحی شده است، اما دانشمندان امیدوارند این ماموریت پنج سال به طول بیانجامد.

ماده تاریک حدود 85 درصد از جرم ِ کلی کیهان را تشکیل می‌دهد؛ این ماده ی فرضی چون از خود نور یا امواج الکترومغناطیسی منتشر یا بازتاب نمی‌کند، نمی‌توان آن را مستقیما” مشاهده کرد، اما از اثرات گرانشی موجود بر روی اجسام مرئی، مثل ستاره‌ها و کهکشان‌ها، می‌توان به وجود آن پی برد. اختر-فیزیک‌دانان فرضیه ماده تاریک را مطرح نمودند تا اختلاف میان جرم محاسبه‌شده برای اجرام غول‌پیکر آسمانی توسط دو روش استفاده از تاثیرات گرانشی آنها و یا استفاده از مواد درخشان درون آنها (ستارگان، گاز، غبار) را توضیح دهند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: spaceflightnow.com , theguardian.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.