بیگ بنگ: مدارگرد هندی چاندرایان-۳ که کمتر از ۳۰ روز پیش به سوی ماه پرتاب شده بود، با موفقیت وارد مدار ماه شد. این فضاپیما در روز ۲۳ اوت یک فرود تاریخی بر روی ماه انجام خواهد داد.

HuCZRFotZCgGZtRudGy

سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) این تصاویر را روز یکشنبه(ششم اوت) منتشر کرد که نشان می‌دهد این فضاپیما به مقصد رسیده است. چاندرایان پس از رسیدن مدار ماه به پایگاه زمینی پیام فرستاد: «من گرانش ماه را احساس می‌کنم.»

سومین ماموریت هند برای ارسال کاوشگر بدون سرنشین به سطح ماه، پس از ۲۲ روز از پرتاب برای یک سفر بسیار پیچیده ۴۱ روزه برای رسیدن به قطب جنوب ماه، جایی که هیچ کشور دیگری قبلاً نرفته بود، آماده می‌شود.

چاندرایان-۳ در روز ۱۴ ژوئیه به فضا پرتاب شد و به سمت مدار اولیه بیضی شکل زمین حرکت کرد. سپس به تدریج مدار خود را افزایش داد و سپس در روز ۳۱ ژوئیه موتورهایش را روشن کرد که آن را در مسیر ماه قرار داد. به گزارش سازمان تحقیقات فضایی هند، این فضاپیما روز شنبه(پنجم اوت) با موفقیت وارد مدار ماهواره طبیعی زمین شد.

این فضاپیما یک هفته قبل از تلاش برای فرود، چند بار دیگر موتورهایش را روشن می‌کند تا آن در یک مسیر دایره‌ای در حدود ۱۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح ماه قرار بگیرد.

تصاویر تازه منتشر شده، که سازمان تحقیقات فضایی همراه با یک ویدئوی ۴۵ ثانیه‌ای منتشر کرده، آرایه‌های خورشیدی فضاپیمای چاندرایان-۳ را نشان می‌دهد. ماه با مشخصه‌هایی از جمله دهانه‌های برخوردی بزرگ و دریاهایش در پس زمینه دیده می‌شود.

ماموریت چاندرایان-۳ شش میلیارد روپیه‌ یعنی تقریبا ۷۳ میلیون دلار هزینه داشت و هدف آن فرود دقیق در مجاورت قطب جنوبی ماه است. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این ماموریت، هند به ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین به عنوان تنها کشورهایی که فرود نرم روی ماه انجام می‌دهند، خواهد پیوست.

فرودگر این ماموریت که با نام ویکرام شناخته می‌شود، یک ماه‌نورد کوچک به نام پراگیان را نیز حمل می‌کند. این زوج یک روز قمری یعنی حدود ۱۴ روز زمینی را به انجام عملیات و آزمایشات سطحی می‌پردازند و در نهایت در برابر سرمای شدید شب قمری تسلیم می‌شوند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.