بیگ بنگ: کاوشگر خارق العاده پراکر ناسا توانست در روز چهارم آوریل 2019 برای بار دوم به فاصله نزدیکی از خورشید برسد. در این رویداد، کاوشگر خورشیدی پارکر در 24 میلیون کیلومتری بالای سطح خورشید قرار گرفت. این فاصله با آنچه در روز پنجم نوامبر 2018 رقم خورد، برابری می کند.

sKqLVuaopcRBedbvJpH
تصویری هنری از کاوشگر خورشیدی پارکر که در اطراف خورشید به عملیات می پردازد.

به گزارش بیگ بنگ، این عملیات‌ها به مقصد خورشید توانست رکورد قبلی را بِشکند که در عملیاتی در سال 1976 تحت عنوان «هلیوس 2» به انجام رسید. تا همین سال گذشته، ماموریت «هلیوس 2» اولین فضاپیمایی بود که خودش را به نزدیکترین فاصله از خورشید رسانده بود. اما کاوشگر پارکر در طول این ماموریت چندین‌بار رکوردهای قبلی خود را خواهد شکست. انتظار می رود پارکر در نهایت به 6 میلیون کیلومتری سطح خورشید نیز برسد.

این فضاپیما در دو عملیات نخستش به مقصد خورشید، با سرعت 343 هزار کیلومتر بر ساعت حرکت کرد که سرعت بسیار قابل توجهی است. اما این کاوشگر در عملیات بعدی به سرعت‌های بیشتری نیز دست خواهد یافت. این نوع عملیات‌های نزدیک ِ به خورشید برای دانشمندان و مهندسان بسیار دلهره‌آور است؛ زیرا چند روز قبل و بعد از نزدیکی به خورشید، فضاپیما نمی تواند اطلاعاتی را به زمین مخابره کند و راه‌های ارتباطی آن با انسان قطع می شود.

این سکوت مخابره بدین جهت طراحی شده که فضاپیما بتواند دستگاه‌های تعبیه شده بر رویش را در پشت سپر ضخیمش با تمرکز بالایی حفظ کند. این سپر میتواند فضاپیما را از گزند گرمای بیش از اندازه اتمسفر بیرونی خورشید و تاج‌های خورشیدی در امان نگه دارد. وقتی عملیات به پایان رسید و فضاپیما مجددا در مدارش قرار گرفت، داده‌های جمع‌آوری شده در طول عملیات به دانشمندان در زمین مخابره می شود که بی‌صبرانه منتظر آنها هستند.

محققان ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند از این داده‌ها برای درک بهتر تاج‌های خورشیدی استفاده نمایند؛ جایی که دما به میلیون‌ها درجه فارنهایت می رسد. تاج خورشیدی به عنوان منبع بادهای خورشیدی نیز شناخته می شود؛ جریان مداوم ذرات بارداری که از خورشید به بیرون راه یافته و در سرتاسر سامانه خورشیدی ما پراکنده می شوند. چون این احتمال وجود دارد که بادهای خورشیدی با ماهواره‌های ارتباطی در مدارِ پیرامون زمین تداخل داشته باشند، دانشمندان امیدوارند از داده‌های کاوشگر خورشیدی پارکر برای درک بهتر کارکرد بادهای خورشیدی در سطح آن استفاده کنند.

انتظار می رود فضاپیمای پارکر در روز یکم سپتامبر برای بار دیگر به خورشید نزدیک شود و از گرانش زحل برای تنظیم مسیرش استفاده کند. روی هم رفته، این فضاپیما 24 بار در طول عملیات هفت ساله‌اش به خورشید نزدیک می شود و پرده از اسرار این ستاره غول‌پیکر خواهد برداشت.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.