بیگ بنگ: تحقیقات فضایی روز افزون در مورد ویژگی‌های مریخ نشان می‌دهد که بر خلاف تصورهای اولیه اکثر مردم، این سیاره کم شباهت به زمین نبوده و حتی در گذشته رودخانه‌های بزرگی نیز در سطح آن جاری بوده است.

x cmsv eaa efe e a afeecبه گزارش بیگ بنگ به نقل از یورونیوز، مریخ در گذشته سیارۀ باشکوهی با یک جو ضخیم، آب مایع، رودخانه‌ها و پتانسیل حیات بود. در واقع قبل از اینکه سیاره سرخ با اقیانوس‌های فراوان بر روی سطحش به یک سیارۀ خشک تبدیل شود، خیلی شبیه سیاره زمین بود. اما وقتی مریخ میدان مغناطیسی جهانی‌اش را چهار میلیارد سال پیش از دست داد به یک سیارۀ متفاوت تبدیل شد. بدون این سپر محافظ، این سیاره در معض تابش خورشیدی قرار گرفت و در نهایت توانایی پشتیبانی از آب مایع در سطحش را نداشت. در این مطلب تصاویری از اثرات رودخانه‌های کهن مریخی را مشاهده خواهید کرد.

x cmsv ef fc c fd dfآژانس فضایی اروپا مطابق تصایری که از سطح مریخ منتشر کرده، رد یک رودخانه ۷۰۰ کیلومتری را که البته سال‌هاست خشک شده، شناسایی کرده است. این رودخانه که به نظر می‌رسد ۳.۵ تا ۴ میلیارد سال پیش جریان داشته، چنان پرآب و خروشان بوده که شبکه وسیعی از آب راه‌ها تغذیه می‌کرده و درهای بزرگی را نیز در مسیر پرفراز و نشیب خود ایجاد و پرآب کرده بوده است. دره‌های موجود در سطح مریخ گاه ۲۰۰ متر عمق و ۲ کیلومتر عرض دارند، درست مشابه دره‌هایی که در کویر آتاکامای شیلی، فلات کلرادو و جزایر هاوایی وجود دارد.

x cmsv afe c f aa fx cmsv aa c b acdbccبر پایه تصاویر منتشر شده توسط آژانس فضایی اروپا، این رودخانه در جنوب سیاره مریخ و در منطقه نیرگال ولیس واقع شده بوده است. در این منطقه افزون بر آثار جریان آب، دهانه‌های بزرگ آتشفشان‌های خاموش شده نیز مشاهده شده است. بررسی ابعاد و حجم آب عبوری از این رودخانه ثبات کرده که دمای هوای مریخ بسیار گرم‌تر از دمای این روزهای آن بوده و در مجموع آب و هوایی بسیار شبیه کره زمین داشته است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: euronews.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. ولی چیزی که ثابت شده دیگه بحثی درش نیست چون عقل حکم میکنه که همه این چیزی که در حال حاصر ما میبینیم در اصل یک نقطه از بیگ بنگه پس نتیجش میشه یکی بودن ما با هر جسم یا هرماده ای که در عالم هستی وجود داره

  2. سلام اینکه الان مریخ حیات نداره به این دلیله که هسته اون نسبت به کل سیاره کوچکتر از حالت استاندارد ازم برای تامین میدان مغناطیسیه از طرف دیگه نمیشه فرض کرد که حیات منتقل شده از سیاره دیگه ولی به نظر من استارت حیات تو زمیین جوانه زده و شهاب سنگ ها به تکامل و از نو سرپا صدن زمین کمک کردند

  3. ممکنه نسل بشر مهاجرین از مریخ بوده باشن؟
    یا شاید حیات از مریخ به زمین منتقل شده باشه؟
    البته حالت دوم رو محتمل تر میدونم

    1. مریخ اگر حیات داشت ، خودش الان باید مثل زمین باشه . مسلما حیات زمین از یک جا نیومده بلکه از شهاب سنگ های متعددی وارد زمین شده

      1. اینکه حیات در خود زمین جوانه زده یا توسط شهابسنگها و دنباله دارها از فضای خارج آمده است نمی توان نظر قطعی داد و نظریه های متفاوتی توسط دانشمندان بیان شده است .