بیگ بنگ: اخترشناسان موفق به کشف ساختارهای نامرئی بسیار عظیمی شده‌اند که در کهکشان راه شیری مخفی شده‌اند. این ساختارها بسیار بزرگ هستند و به نظر می‌رسد که بزرگی آنها به اندازه مدار چرخش زمین به دور خورشید است، این امر می‌تواند به بررسی وجود خوشه‌های مواد گم شده در جهان که به نام «باریون گم شده» معروف هستند، کمک کند.

Milky Wayاین مشاهدات با روش‌های نوآورانه جدید که دانشمندان با استفاده از تلسکوپ رادیویی ATCA سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود در شرق استرالیا به کار برده‌اند میسر شده است. کیت بانیستر پدید آورنده ی این پژوهش از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود (CSIRO) گفت:« به نظر می‌رسد که این ساختارها شامل خوشه‌های بسیار بزرگی هستند که از یکسری مواد خاص احتمالا ابرهایی از گازهای خنک، تشکیل شده‌اند که در گازهای رقیق بین ستاره‌ای واقع شده‌اند. این ساختارها شکل‌های طاق مانندی دارند و محققان آنها را به نودل یا فندق توصیف می‌کنند که ماده‌ای سطح خارجی آنها را پوشانده و در مرکز توخالی هستند، برخی از آنها نیز ساختار ورقه‌ای دارند.»

CSIROبانیستر و همکارانش به شرح مشاهدات موفقیت‌آمیز یکی از این توده‌ها پرداختند که به آنها اجازه داد تا شکل اولیه این اجرام را تخمین بزنند. نزدیکترین ساختار حدود 3000 سال نوری از ما فاصله دارد و با سرعت 30 مایل در ثانیه در حرکت است. به گفته ی دکتر بانیستر این کشف هیچ ربطی به ماده تاریک ندارد، اما مشکل باریون گمشده* را می تواند حل کند. دکتر بانیستر اظهار کرد: « تقریبا 4 درصد از جهان باید از اتم ها، باریون، ساخته شده باشد، درست همان چیزهایی که اجزای من و شما را تشکیل داده اند.» وی ادامه داد: « توده‌های موجود در این گاز مانند لنز عمل می‌کنند و امواج رادیویی را شفاف و واضح یا تار و نامعلوم می‌کنند و در نتیجه باعث قوی یا ضعیف به نظر رسیدن آنها طی یک دوره چند روزه، چند هفته‌ای یا چند ماهه می‌شوند.» اینکه این ساختارها از کجا آمده‌اند یا چه مدت است که در کهکشان هستند هنوز یک راز است، اما محققان بر این باورند که احتمالا هزاران ساختار مشابه اینها در کهکشان وجود دارد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Science منتشر شده است.

* باریون‌ها ذراتی مشابه پروتون‌ها و نوترون‌ها هستند که بیش از ۹۹٫۹ درصد حجم اتم‌های کشف شده در کیهان را تشکیل داده‌اند. سنجش‌های هاله‌های گازی و کهکشان‌های بسیار دور نشان داده که ماده باریون زمانی که تنها چند میلیارد سال سن داشته وجود داشته و حدود یک ششم جرم و تراکم ماده تاریک امروزی بوده است. در عصر حاضر با فاصله حدود ۱۰ میلیارد سال، سرشماری باریون موجود در ستارگان و گازهای درون راه شیری و دیگر کهکشانهای همسایه نشان داده که حداقل نیمی از باریون‌ها به حساب نیامده‌اند.[NASA]