بیگ بنگ: اندازه‌گیری جدید عُمر جهان باعث شگفتی اخترشناسان شده است. گویا برخی ستاره‌ها قدمتی بیشتر از خود کیهان دارند. براساس برآوردی که این اخترشناسان داشته‌اند، جهان تقریبا 13.8 میلیارد سال قدمت دارد، اما ستاره‌ای تحت عنوان «140283 HD » در فاصله نسبتا نزدیک به زمین وجود دارد که ظاهرا 14.5 میلیارد ساله است.

AAFkRT.imgبه گزارش بیگ بنگ، فیزیکدان «رابرت متیوز» در روزنامه انگلیسی زبان «The National» نوشت: «این کشف جدید مثل یک معمای کیهانی است؛ چطور می شود جهان ستاره‌هایی مُسن‌تر از خودش داشته باشد؟ اخترشناس‌هایی که در صدد تعیین سن دقیق جهان هستند، حالا با این معما مواجه شده‌اند. حل این معما میتواند زمینه‌سازِ یک انقلاب علمی باشد.»

دکتر متیوز بعنوان یکی از اعضای جامعه اخترشناسی سلطنتی انگلیس اظهار داشت: «اندازه‌گیری‌های اخیر از تابش پس زمینه کیهانی که از بیگ بنگ باقی مانده است، بطور دقیق نشان میدهد که جهان 13.8 میلیارد سال عمر دارد؛ مثبت یا منفی تقریبا 20 میلیون سال. در سال 2013، اندازه‌گیری‌ها نشان داد که ستاره 140283 HD تقریبا 14.5 میلیارد سال عمر دارد. وی افزود: «اخترشناسان حالا میدانند که این ستاره حاوی آهن اندکی است؛ یعنی باید قبل از فراوانی چشمگیر این عنصر در جهان به وجود آمده باشد. این امر نشان می دهد ستارۀ 140283 HD احتمالا قدمتی برابر با خود جهان دارد.»

اما 14.5 میلیارد عددی بزرگتر از 13.8 میلیارد است؛ خب چه خبر شده؟ چه استنباطی میتوان از این یافته کرد؟ ناسا سنّ «140283 HD » را به درستی تخمین نزده است، این ستاره میتواند 800 میلیون سال جوان‌تر و یا احتمالا پیرتر از 14.5 میلیارد سال باشد. اما احتمال آنکه ستارۀ مذکور سنی کمتر از 13.8 میلیارد سال داشته باشد، خیلی اندک است. دکتر متیوز در ادامه گفت: «تحقیقات جدید دربارۀ امواج گرانشی شاید بتواند این پارادوکس را حل کند. در حال حاضر، نظریه‌پردازان مشغول بررسی نظریه‌های مختلف برای توضیح این مسئله هستند.»

یکی از این نظریه‌ها دنباله ایده‌ای است که فرِد هویل تحت عنوان «بیگ بنگ» مطرح کرده بود. آقای هویل بر این باور بود که ماده به طور مداوم در حال ایجاد است و جهان هیچ آغازی نداشته و برای همیشه وجود داشته است. به گفته دکتر متیوز، اکثر دانشمندان این ایده را اسرارآمیزتر از توضیح فعلی برای منشاء ماده خوانده‌اند. خوشبختانه، نظریه‌پردازان مشغول بررسی نظریه‌های جدید و حتی غیرمعقول هستند، زیرا مسئله قدمت جهان دوباره جنجال به پا کرده است.

منبع: msn.com