بیگ بنگ: اندازه‌گیری جدید عُمر جهان باعث شگفتی اخترشناسان شده است. گویا برخی ستاره‌ها قدمتی بیشتر از خود کیهان دارند. براساس برآوردی که این اخترشناسان داشته‌اند، جهان تقریبا 13.8 میلیارد سال قدمت دارد، اما ستاره‌ای تحت عنوان «140283 HD » در فاصله نسبتا نزدیک به زمین وجود دارد که ظاهرا 14.5 میلیارد ساله است.

AAFkRT.imgبه گزارش بیگ بنگ، فیزیکدان «رابرت متیوز» در روزنامه انگلیسی زبان «The National» نوشت: «این کشف جدید مثل یک معمای کیهانی است؛ چطور می شود جهان ستاره‌هایی مُسن‌تر از خودش داشته باشد؟ اخترشناس‌هایی که در صدد تعیین سن دقیق جهان هستند، حالا با این معما مواجه شده‌اند. حل این معما میتواند زمینه‌سازِ یک انقلاب علمی باشد.»

دکتر متیوز بعنوان یکی از اعضای جامعه اخترشناسی سلطنتی انگلیس اظهار داشت: «اندازه‌گیری‌های اخیر از تابش پس زمینه کیهانی که از بیگ بنگ باقی مانده است، بطور دقیق نشان میدهد که جهان 13.8 میلیارد سال عمر دارد؛ مثبت یا منفی تقریبا 20 میلیون سال. در سال 2013، اندازه‌گیری‌ها نشان داد که ستاره 140283 HD تقریبا 14.5 میلیارد سال عمر دارد. وی افزود: «اخترشناسان حالا میدانند که این ستاره حاوی آهن اندکی است؛ یعنی باید قبل از فراوانی چشمگیر این عنصر در جهان به وجود آمده باشد. این امر نشان می دهد ستارۀ 140283 HD احتمالا قدمتی برابر با خود جهان دارد.»

اما 14.5 میلیارد عددی بزرگتر از 13.8 میلیارد است؛ خب چه خبر شده؟ چه استنباطی میتوان از این یافته کرد؟ ناسا سنّ «140283 HD » را به درستی تخمین نزده است، این ستاره میتواند 800 میلیون سال جوان‌تر و یا احتمالا پیرتر از 14.5 میلیارد سال باشد. اما احتمال آنکه ستارۀ مذکور سنی کمتر از 13.8 میلیارد سال داشته باشد، خیلی اندک است. دکتر متیوز در ادامه گفت: «تحقیقات جدید دربارۀ امواج گرانشی شاید بتواند این پارادوکس را حل کند. در حال حاضر، نظریه‌پردازان مشغول بررسی نظریه‌های مختلف برای توضیح این مسئله هستند.»

یکی از این نظریه‌ها دنباله ایده‌ای است که فرِد هویل تحت عنوان «بیگ بنگ» مطرح کرده بود. آقای هویل بر این باور بود که ماده به طور مداوم در حال ایجاد است و جهان هیچ آغازی نداشته و برای همیشه وجود داشته است. به گفته دکتر متیوز، اکثر دانشمندان این ایده را اسرارآمیزتر از توضیح فعلی برای منشاء ماده خوانده‌اند. خوشبختانه، نظریه‌پردازان مشغول بررسی نظریه‌های جدید و حتی غیرمعقول هستند، زیرا مسئله قدمت جهان دوباره جنجال به پا کرده است.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: msn.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

10 دیدگاه

  1. اگر کل کیهان رو بصورت یک کره در نظر بگیریم و بیگ بنگ در قسمتی از کره اتفاق افتاده باشه و انبساط حاصل از اون شکل گرفته باشه حالا آیا امکان داره که اجرام حاصل از بیگ بنگ که در حال حرکت هستند از دو سوی این کره به هم برسند و انفجار های پی در پی اتفاق بیفته و اونقدر متراکم بشن که یک توده بسیار متراکم رو تشکیل بدن و آغاز گر یک بیگ بنگ جدید باشن و در این بین ستاره ها و اجرامی باشن که در میانه راه باشن و زمانی که بیگ بنگ جدید اتفاق افتاد سن اون اجرامی که جزئی از اون توده متراکم نبودن و مربوط به بیگ بنگ قبلی بودن از سایر اجرام بیشتر باشه

  2. پالا بنظر عقل ناقص من ۱۴میلیارد سال خیلی کمه برای عمر یک کیهانی با این عظمت،آخه فقط عمر سیاره ی پیزوری خودمون ۴ میلیارد ساله،اونوقت چطوری عمر کیهانی که توش ترلیاردها سیاره صخره شبیه به زمین داخل جاداده باید فقط حدود ۳برابر عمرش باشه؟یجورایی متناسب نیست

  3. من هنوز به عمر ستاره و نحوه اندازه گیری عمر ستاره مشکوکم، عجیب یاد اون ماجرایی میوفتم که اشتباها سرعت نوترینو ها رو بیشتر از سرعت نور محاسبه کرده بودند درصورتیکه که مشکل از نوع آزمایش بود و .. احتمالا یک .چیزی درمورد این ستاره اشتباهه، البته فقط فکر میکنم و احتمال این رو درنظر میگیرم ، ناسا هم بدون اشتباه نیست.

  4. برخی نظریه ها با آزمایش به وضوح اثبات می شوند مانند نسبیت عام که اخیراً هم با مشاهده انتقال به سرخ نشینی ستاره نزدیک سیاهچاله کمان A* دوباره اثبات شد. اما برخی نظریه ها مانند bigbang که ازیک سری شواهد ، استنباط و استنتاج ها برای اثبات نظریه استفاده می کنند، در حالی که ممکن است این شواهد مستقیماٌ نظریه را اثبات نکند بلکه شاهدی بر ادعا باشد. شاید بیگ بنگ شروع جهان نبوده! و ماده قبل از آن هم موجود بوده است.
    رجوع کنید به آخرین نظریه استیون هاوکینگ به عنوان جهان فراکتال.

  5. خیلی خبر شوکه کننده ای بود!
    موقعی که فکر میکنیم که بالاخره حداقل یه چندتا چیز (هر چند ابتدایی) دقیق تو فیزیک معلوم شده (مثلا عمر جهان)؛ همچین خبری مثل آب یخ روی سر میمونه.
    الان یه جورایی برگشتیم به دوره ای که هابل عمر جهان رو کمتر از عمر زمین و بعضی از ستاره ها اندازه گیری کرده بود.
    خیلی خنده دارتر میشه وقتی که بیان بگن اصلا تابش پس زمینه اصلا برای بیگ بنگ نبوده!!!! اشتباه کردیم.
    نظریه ی هویل هم همون موقع که تابش پس زمینه، بیگ بنگ رو اثبات کرده بود تقریبا کنار گذاشته شد. خیلی حیرت آور و در عین حال خنده داره که دانشمندان دوباره یاد این نظریه افتادن.

  6. این ستاره با 0.8 جرم خورشید 8 برابر حجیم تر از خورشید است و در فاصله 200 سال نوری از زمین در کهکشان راه شیری قرار دارد و از باقیماندگان نسل اول ستارگان است (بدلیل جرم پایین عمر طولانی تری دارد) همه چیز این ستاره در مرز یا ورای مرز دانش کنونی فیزیک قرار دارد و شایسته یک نام خاص می باشد!

  7. اون زمان استیون هاوکینگ میگفت نمیشه در مورد قبل بیگ بنگ صحبت کرد . شاید این بتونه مقدمه ای برای این تفکر باشه البته شاید…