بیگ بنگ: دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا سردترین ستاره را در جهان قابل مشاهده کشف کردند. این ستاره یک کوتوله قهوه ایمیباشد  که در فاصلۀ 7.2 سال نوری از زمین واقع شده و به نظر می رسد سردترین از نوع خود باشد. این کوتوله قهوه ای با استفاده از سامانه WISE ناسا و تلسکوپ‌ فضایی اسپیتزر  کشف شده است.

Brown dwarfاین تصویر هنری از کوتوله قهوه ای WISE J085510.83071،442.5 میباشد. خورشید ستاره درخشان به طور مستقیم در سمت راست کوتوله قهوه ای قابل مشاهده است.

سردترین کوتوله قهوه‌ای جدید WISE J085510.83-071442.5 نام دارد و دمای آن بین -48 تا -13 درجه سانتیگراد گزارش شده است؛ این در حالی است که دارندگان پیشین رکورد سردترین کوتوله‌های قهوه‌ای جهان، دارای دمای اتاق هستند و آن‌ها نیز توسط WISE و اسپیتزر کشف شدند. این جرم کیهانی چهارمین سیستم نزدیک به خورشید بوده و دمای آن به اندازه قطب شمال زمین است. دمای بی‌نهایت سرد این جرم کیهانی نکات فراوانی را به دانشمندان درباره جو سیاراتی ارائه می‌دهد که دارای دماهای سرد مشابه هستند.

کوتوله‌های قهوه‌ای حیاتشان را مانند ستارگان و با فروریختگی گوی‌های گاز آغاز می‌کنند اما آن‌ها فاقد جرم لازم برای سوزاندن سوخت هسته‌ای و تشعشع نور ستاره‌ای هستند. این اجرام برای این که سیاره خوانده شوند، بیش از اندازه بزرگ بوده و همچنین برای این که ستاره نامیده شوند، بیش از اندازه کوچک‌ هستند. گرچه کوتوله تازه کشف‌شده به منظومه شمسی بسیار نزدیک است، اما هدف ایده‌الی برای سفرهای فضایی انسان در آینده دوردست نخواهد بود زیرا هر سیاره‌ای که اطراف آن مدارگردی کند، برای پشتیبانی از حیات بیش از اندازه سرد خواهد بود.

کوتوله‌های قهوه‌ای ستارگان کوچکی هستند که هنگام تشکیل شدنِ مرکزشان، به اندازه کافی داغ نمی‌شوند تا فرایند ذوب یا همجوشی هسته‌ای در آنها به وجود آید. به عبارت دیگر آنها به خورشیدهای نورانی و گرم تبدیل نمی‌شوند بلکه بلافاصله پس از تشکیل سرد می‌شوند و نوری از خود نمی‌تابانند بگونه‌ای که به سختی دیده می‌شوند.

مطالعه بیشتر در : sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.