بیگ بنگ: گروهی از محققان ناسا سه سیاهچالۀ فوق‌العاده عظیم کشف کردند که بزودی با هم ادغام می‌شوند. این سیاهچاله‌ها در فاصلۀ یک میلیارد سال نوری از زمین قرار دارند.

three supermassive black holes are about to collide xبه گزارش بیگ بنگ، محقق شوبیتا ساتیاپال از دانشگاه جورج میسون، بیان داشت: «سیاه‌چاله‌های دوتایی و سه‌تایی بسیار نادر هستند. اما چنین منظومه‌هایی در واقع نتیجه‌ای طبیعی از ادغام کهکشان‌ها هستند؛ که ما فکر می‌کنیم کهکشان‌ها این‌گونه رشد می‌کنند و تکامل می‌یابند.» گروه ساتیاپال با استفاده از تلسکوپ پرتو ایکس چاندرای ناسا، کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع ناسا و تلسکوپ دوچشمیِ بزرگ در آریزونا، به این کشفِ نادر دست یافتند.

این رویداد ِ بسیار نادری است که به خاطر پوشش‌های غول‌پیکر گازی و گرد و غباری در اطراف سیاه‌چاله‌ها، مشاهدۀ آن به طور غیرمعمولی دشوار است. اما این محققان با ترکیب داده‌های این دو تلسکوپ فضایی و تلسکوپِ مستقر در آریزونا توانستند به این کشف دست یابند. آنها از داده‌های نوریِ هر سه تلسکوپ استفاده کردند.

“کریستینا مانزانو کینگ” یکی از نویسندگان این تحقیق، از دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «طیف‌های نوری حاوی ِ اطلاعات زیادی در مورد کهکشان‌ها هستند. از طیف‌های نوری معمولاً برای شناسایی سیاه‌چاله‌های فوق‌العاده عظیم و در حال ادغام، استفاده می‌شود. این طیف‌ها می‌توانند تأثیری که این سیاهچاله‌ها بر کهکشان‌های ساکن‌شان دارند، را نشان دهند.» این گروه تحقیقاتی یافته‌های خود را در Astrophysical Journal منتشر کردند.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. سلام
    چرا عکس سیاه چاله ها اینقدر روشنه؟
    مگه نباید افق رویداد داشته باشن ؟
    شاید هم عکس فانتزیه!
    ممنون میشم پاسخ بنده رو بفرمایید
    با سپاس