بیگ بنگ: گروهی از اخترشناسان از کشورهای ایرلند، هلند، انگلیس و آمریکا دریافتند که اتمسفر سیاره فراخورشیدی WASP-96b ابر ندارد. ستارۀ WASP-96b در فاصله 980 سال نوری از زمین و در صورت فلکی ققنوس قرار دارد. این سیاره در سال 2013 توسط کول هلیر از دانشگاه کیل و همکارانش کشف شد؛ آنان برای این کار از داده‌های کاوشگر WASP بهره جستند.

به گزارش بیگ بنگ، این سیاره جرمی مشابه زحل دارد و 20 درصد از مشتری بزرگتر است. WASP-96b به دور ستاره‌ای خورشید مانند با قدمت 8 میلیارد سال می چرخد که WASP-96 نام دارد. دمای این ستاره به 1027 درجه سلسیوس می رسد. «نیکولای نیکولوف» اخترشناس دانشگاه اکستر با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا توانست اتمسفر WASP-96b را به هنگام عبور آن از مقابل ستاره‌اش مشاهده نماید. این کار به محققان اجازه داد تا کاهش نور ستاره را که در اثر سیاره و اتمسفر آن به وجود آمده بود، اندازه‌گیری کنند. سپس شرایط برای تعیین ترکیبات اتمسفری سیاره فراهم شد. طیف WASP-96b ردپای کامل سدیم را نشان می دهد. سدیم فقط می تواند در اتمسفری فاقد ابر وجود داشته باشد.

دکتر نیکولوف بیان کرد: «ما بیش از 20 طیف‌ عبوری این سیاره را مورد بررسی قرار دادیم. WASP-96b تنها سیارۀ فراخورشیدی است که ظاهرا به طور کامل عاری از ابر است و نشانه‌هایی از سدیم دارد. یافته‌های جدید این امکان را به اخترشناسان خواهد داد تا به شکل دقیق‌تری اتمسفر سایر سیاره‌های فراخورشیدی را مورد شناسایی قرار بدهند.» «جاناتان جی. فورتنی» اخترشناس در دانشگاه کالیفرنیا بیان کرد: «پیش‌بینی این سخت است که کدام یک از این اتمسفرهای داغ دارای ابرهای ضخیم خواهند بود. با بررسی دامنه کامل اتمسفرهای احتمالی، ما درک بهتری از این ابرها و ترکیبات آنها بدست خواهیم آورد.»

تجزیه و تحلیل WASP-96b حاکی از آن است که اتمسفر آن حاوی غلظت‌های سدیم مشابه با آنچه در منظومه شمسی خودمان یافت می شود، است. دانشمندان امیدوارند در طول عبورهای بعدی بتوانند مقدار آب، مونو اکسیدکربن و دی‌اکسیدکربن را در اتمسفر زحل داغ اندازه بگیرند. دکتر «ارنست دموجی» از دانشگاه شهر دوبلین و یکی از اعضای تیم تحقیق در پایان خاطر نشان کرد: « WASP-96b یک فرصت منحصربفرد در اختیار ما می گذارد تا فراوانی سایر مولکول‌ها از قبیل آب، مونو اکسیدکربن و دی‌اکسیدکربن را در مشاهدات آینده تعیین کنیم.» نتایج این پژوهش در مجله معتبر Nature منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه