بیگ بنگ: تیم تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا با همکاری محقق ایرانی، نزدیک ترین سیاره سنگی خارج از منظومه شمسی را شناسایی و تایید کردند.

تصویری هنری از سیاره ی HD 219134b که در فاصله 21 سال نوري از زمین قرار دارد.
تصویری هنری از سیاره ی HD 219134b که در فاصله 21 سال نوري از زمین قرار دارد.

به گزارش بیگ بنگ، سياره HD 219134b که از زمین بزرگتر است در فاصله ی 21 سال نوري از زمین به دور ستاره اش می چرخد. این سیاره، در مقايسه با نزديك‌ترين سياره شبه‌ زميني كه به تازگي توسط تلسكوپ كپلر در فاصله 1400 سال نوري شناسایی شده بود، نسبتا نزديك به شمار مي‌رود.

به گفته لارس بوچیو محقق مركز فيزيك اخترشناسي هاروارد اسميتسونيان: « بيشتر سياره‌هايي كه تاكنون شناسايي شده‌ اند، صدها سال نوري از زمين فاصله دارند، اما اين سياره جديد تقريبا در همسايگي زمين قرار گرفته‌ است.» اين سياره جديد 1.6 برابر بزرگتر از زمين است، چهار برابر آن جرم دارد و در مدار سياره ميزبانش گردشي سه روزه مي‌كند. اگرچه اين سياره را حتي با كمك تلسكوپ‌ها نيز نمي‌توان مشاهده كرد، اما ستاره‌ آن به اندازه‌اي درخشان است كه مي‌توان آن را به كمك چشم غيرمسلح در جوار ستاره شمال در صورت فلكي ذات‌الكرسي مشاهده كرد.

موقعیت ستاره ی تازه کشف شده در نمایی از صورت فلکی ذات الکرسی
موقعیت ستاره ی تازه کشف شده در نمایی از صورت فلکی ذات الکرسی

با استفاده از داده‌های این ابزار، دانشمندان ناسا با بررسی ها نتیجه گرفتند HD 219134b حدود 4.5 برابر سنگین‌تر از زمین است و این موضوع آن را به یک ابرزمین تبدیل می‌کند. در ضمن این سیاره بیش‌ از حد به ستاره‌اش نزدیک و داغ است، بنابراین هرگز امكان وجود آب مايع در آن وجود نخواهد‌ داشت. فاطمه مُطلبی محقق ایرانی دانشگاه ژنو و همکارانش با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر عبور این جرم کیهانی از مقابل ستاره‌اش را مشاهده  کردند. این موضوع موجب می‌شود ستاره در طول این عبور، تاریک شود و منجمان با استفاده از خمیدگی نور نه تنها می‌توانند حضور یک سیاره را شناسایی کنند بلکه درباره ترکیبات آن اطلاعاتی بدست آورند.

فاطمه مُطلبی اعلام کرد: « سیاره HD 219134b می‌تواند هدف خوبی برای تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال 2018 باشد.» محققان ناسا معتقد این سیاره توجه دانشمندان را به خود جلب خواهد کرد و آنها به دنبال شناسایی ترکیب شیمیایی و جو ممکن آن با استفاده از تحلیل طیفی خواهند بود و اين سیاره از نظر داده های علمی یک معدن طلا به شمار مي‌رود. جزئیات این پژوهش علمی در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencealert , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.