بیگ بنگ: دانشمندان کشف کردند که در اقیانوس زیرسطحی “اروپا” قمر مشتری “کربن” وجود دارد. این یعنی یکی از اجزای ضروری برای تشکیل حیات در این قمر یخی وجود دارد.

pia

به گزارش بیگ بنگ، مشاهدات جدید تلسکوپ جیمز وب نشان می‌دهد، یخ دی اکسید کربن در سطح قمر اروپا از یک اقیانوس شور و عمیق نشات گرفته است. اگرچه یافته‌ها به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که آیا حیات در اعماق سرد و تاریک اروپا وجود دارد، اما به این ادعا که اقیانوس اروپا می‌تواند امیدوارکننده‌ترین مکان در منظومه‌شمسی برای جستجوی حیات باشد، قوت می‌بخشند.

دکتر “کریستوفر گلین” ژئوشیمیدان در موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در تگزاس، ایالات متحده و یکی از نویسندگان مطالعه، گفت: «این مسئله‌ی بزرگی است و من از آن بسیار هیجان‌زده‌ام. ما هنوز نمی‌دانیم که آیا حیات واقعاً درون اقیانوس اروپا وجود دارد یا خیر. اما این کشف جدید نشان می‌دهد که اقیانوس عمیق اروپا، گزینه‌ی خوبی برای میزبانی از حیات است. چنین محیطی از دیدگاه اختر زیست شناسی بسیار وسوسه انگیز است.

europa ocean surface illustration medium

اروپا با عرض 3218 کیلومتر کمی کوچک‌تر از قمر زمین است. اَشکال حیات فرضی باید با برخی ناملایمات شدید، از جمله دمای سطحی که همیشه بیش از ۱۴۰- درجه سانتیگراد است و تشعشعات شدید مشتری، مقابله کنند. اما، اقیانوس اروپا با ۶۴ تا ۱۶۰ کیلومتر عمق که زیر 20 کیلومتر یخ پنهان شده، این قمر را به یکی از رقبای اصلی برای جستجوی حیات تبدیل کرده است. قابلیت سکونت در اعماق اقیانوس به مواد شیمیایی آن، از جمله فراوانی عناصر ضروری بیولوژیکی مانند کربن بستگی دارد.

تحقیقات قبلی وجود یخ دی اکسید کربن جامد را در سطح اروپا شناسایی کرده بود، اما مشخص نبود که آیا این یخ توسط اقیانوس زیرسطحی به بیرون پرتاب شده یا در اثر برخورد شهاب‌سنگ به سطح این قمر رسیده است. آخرین مطالعات از مشاهدات فروسرخ تلسکوپ جیمز وب برای ترسیم توزیع CO2 در سطح اروپا استفاده کردند. این یک نقطه داغ CO2 در تارا ریگو، یک منطقه‌ی تقریباً ۱۸۰۰ کیلومتر مربع از به اصطلاح “سرزمین بی‌نظم” را نشان داد. در اینجا، سطح با شکاف‌ها و برآمدگی‌های یخی پوشیده شده که در اثر فرآیندهای ژئولوژیک، به شکل بلوک‌های یخی در آمده‌اند.

stsci hpesjjqjgesjth

“کوین هَند” اختر زیست‌شناس در پیش‌رانش جت ناسا و یکی از نویسندگان مطالعه گفت: «کشف دی اکسید کربن در مناطق غنی از نمک پوسته یخی اروپا نشان می‌دهد که دی اکسید کربن از اعماق اقیانوس ناشی شده است و نه از منابع بیرونی، مانند شهاب سنگ‌ها و یون‌هایی که اروپا را بمباران می‌کنند.»

“هَند” این یافته را “بحرانی” توصیف کرد. «حیات همانطور که می‌دانیم عاشق خوردن و تنفس دی‌اکسید کربن است و بنابراین نشان می‌دهد که اقیانوس اروپا ممکن است دی اکسید کربن فراوانی برای زیست‌پذیری و هر ساکن بالقوه‌ی آن اقیانوس داشته باشد.»

اخترزیست شناسان اغلب به شش عنصر بزرگی که به شکل‌گیری حیات در زمین کمک کرده اشاره می‌کنند: «کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، فسفر و گوگرد. چهار مورد از آنها – کربن، هیدروژن، اکسیژن و گوگرد – اکنون در اروپا(قمر مشتری) شناسایی شده‌اند، اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا گوگرد از اقیانوس به سطح قمر رسیده یا از یکی دیگر از قمرهای مشتری به نام آیو آمده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در دو تحقیق در اینجا و اینجا منتشر شده است.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: theguardian.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. بر اساس نظریه تونل کوانتومی : حیات میتونه در تمامی سیارات کیهان شکل بگیره حتی اونایی که اصلا فکرشو نمی‌کنیم !! ما تو همین منظومه شمسی خودمون که مثل غباری در دل راه شیری هست تنها نیستیم اونوقت چه برسه به خود کهکشان یا حتی کیهان ! همین چند وقت پیش یکی از دانشمندان ناسا مدعی شد که به احتمال زیاد حیات میکروسکوپی در جو سیاره ونوس وجود داره یا در دریاچه های متان قمر تایتان اشکالی از حیات وجود داره که کاملا برای ما ناشناخته هست و امکان داره در نگاه اول متوجه زنده بودن اونها نشیم یا همین قمر اروپا و انسلادوس دارای اقیانوس های زیر سطحی هستن که ترکیبات شیمیایی مشابه با اقیانوس های زمین داره و به احتمال زیاد میزبان حیات