بیگ بنگ: ستاره‌شناسان با استفاده از ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا (TESS)، سیاره‌ای به اندازه‌ی زمین را در مدار یک ستاره‌ی جوانِ خورشیدمانند به نام HD 63433 کشف کردند.

image e HD

به گزارش بیگ بنگ، ستارۀ HD 63433 از نوع کوتوله زرد است. این ستاره حدود 73 سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی جوزا واقع شده است. سیاره فراخورشیدی جدید HD 63433d نام دارد و سومین سیاره‌ای است که در این منظومه‌ کشف شده است.

این سیارۀ جدید به صورت جزر و مدی قفل است، یعنی یک سمت آن همیشه رو به ستاره و همیشه روز است و طرف دیگر همیشه تاریک است. دورۀ مداری این سیاره 4.2 روز است و دمای آن در روز بسیار بالاست (1257 درجه سانتیگراد). این بدان معناست که گدازه داغ در حال جوشیدن است و احتمالاً میلیاردها سال را در این حالت سپری خواهد کرد. این امر هرگونه قابلیت سکونت‌پذیری را رد می‌کند.

ستاره‌شناس “بنجامین کاپیسترانت” از دانشگاه فلوریدا و همکارانش می‌گویند: «این دمای سوزان با جهان‌های گدازه‌ای مانند CoRoT-7b و Kepler-10b قابل‌مقایسه است و ما تصور می‌کنیم که سمت روز سیاره می‌تواند یک «نیمکره‌ی گدازه‌ای» باشد.

این سیاره کوچک سنی کمتر از 500 میلیون سال دارد و نزدیکترین سیارۀ فراخورشیدی به اندازه‌ی زمین است که تا این حد جوان است. بنابراین، یک هدف جذاب برای مشاهدات جو سیارات بیگانه، به حساب می‌آید.

همچنین ستاره‌شناسان در سال 2020، دو سیاره‌ به نام HD 63433b و HD 63433c، که به اندازۀ دو نپتون کوچک هستند، در مدار این ستاره کشف کردند. مشاهدات نشان می‌دهد این منظومه می‌تواند نقش مهمی در درک ما از تکامل سیستم سیاره‌ای در اولین میلیارد سال پس از شکل‌گیری، ایفا کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Astronomical منتشر شده است.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci.news

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.