بیگ بنگ: اخترشناسان می‌گویند، شواهد نشان می دهد که سیاره فرضی نهم وجود دارد، اما در حال حاضر هیچ تلسکوپی قادر به رصد این سیاره نیست. محققان معتقدند در نهایت سیاره نهم یافت می شود ولی نیاز به تلسکوپ‌های بسیار قوی‌ و فناوری پیشرفته‌تری داریم.

Planet Nine Possiblyسیاره نهم نام موقتی یک سیاره یخی بزرگ احتمالی با جرم تقریبی ۱۰ برابر زمین و قطری حدود  ۱۳ تا ۲۶ هزار کیلومتر(نزدیک به ۲ تا ۴ برابر قطر زمین) در ناحیه بیرونی سامانه خورشیدی است. منجمان میگویند، وجود این سیاره می‌تواند توضیحی برای پیکربندی مداری غیرمعمول یک گروه از اجرام فرانپتونی در فضای بیرونی کمربند کویپر باشد.

احتمال وجود این سیارهٔ فرانپتونی در ۲۰ ژانویهٔ ۲۰۱۶ با اعلام نتیجه‌های بررسی رفتار گروهی از اجرام کمربند کویپر بسیار بیشتر شد. پژوهش‌گران کنستانتین باتیگین و مایکل براون در مؤسسه فناوری کالیفرنیا(Caltech) شواهد غیر مستقیم بیشتری از سیارهٔ نهم بر اساس یک مدل جدید علمی از مدار غیرمعمول چند جرم فرانپتونی دیگر ارائه کردند.

نخستین نشانه‌های وجود سیاره نهم در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، که در آن ستاره شناسان “موسسه کارنگی” و “رصدخانه جمینی هاوایی” نشان دادند که مدار غیرمعمول جرم‌های خاصی در کمربند کویپر ممکن است تحت تاثیر گرانشی یک سیاره عظیم ناشناخته در لبه منظومه شمسی پدید آمده باشد.”مایکل براون” اخترشناس موسسه فناوری کالیفرنیا گفت: باید بپذیریم که حتی اگر سیاره نهم وجود داشته باشد، اساسا با ابزارهای رصد موجود قابل مشاهده نیست.

اخترشناسان بر این باورند که یک دیواره(brick wall) در فاصله ۱۰۰۰ واحد نجومی این سیاره وجود دارد و این می‌تواند بخشی از دلایلی باشد که رصد سیاره را دشوار می‌سازد. در مطالعه اخیر براون و همکارش، “اسکات شپارد”، اخترشناس “موسسه کارنگی”، توسط “تلسکوپ سوبارو” در هاوایی تحقیقاتی را انجام دادند. میدان دید وسیع این تلسکوپ در این مطالعه بسیار به آنها کمک کرد.

Planet nineتلسکوپ سوبارو نام یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین تلسکوپ‌های نوری واقع در رصدخانه “مونوکی” است که در هاوایی قرار گرفته است. این تلسکوپ متشکل از یک آیینه مقعر است که قطر آن ۸ متر و ۲۰ سانتیمتر است. نتایج مطالعه اخیر اخترشناسان کشف این سیاره را نشان نمی‌دهد، زیرا بر این باورند که سیاره نهم در میان دریای نور کهکشان راه شیری پنهان است.

دانشمندان اکنون گزینه‌های دیگری را برای شناسایی سیاره مذکور در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال، فیزیکدانان، فکر می‌کنند که سیاره نهم، کوچکتر و سردتر از غول‌های گازی است و در بخش میلی‌متری طیف بین ریزموج‌ها و نور مادون قرمز می‌درخشد. “گیلبرت هولدر”، کیهان‌شناس “دانشگاه ایلی‌نوی”، خوشبین است که تلسکوپ‌های میلی‌متری در قطب جنوب و شیلی در آینده قادر به شناسایی سیاره نهم خواهند بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: techtimes.com