کهکشان مارپیچی NGC 6744

بیگ بنگ: کهکشان مارپیچی زیبای NGC 6744 تقریبا ۱۷۵ هزار سال نوری وسعت دارد و بزرگتر از کهکشان راه شیری ما است. این کهکشان در فاصلۀ تقریبی ۳۰ میلیون سال نوری از زمین به سمت صورت فلکی جنوبی طاوس واقع شده و در تلسکوپ‌های کوچک فقط بصورت یک شی کم نور و گسترده دیده می شود.

NGC HaLRGB MPدر این تصویر دیسک جهان جزیره‌ای را مشاهده می کنیم که در جهت خط دید ما منحرف شده است. این نمای دقیق از کهکشان ناحیه‌ای به اندازۀ ماه کامل را پوشش می دهد. در این عکس، هسته زرد رنگ طویل شدۀ این کهکشان غول‌پیکر با نور ستارگان سرد قدیمی احاطه شده است. در اطراف هسته، بازوهای مارپیچی بزرگ با خوشه‌های ستاره‌ای آبی رنگ جوان پر شده‌اند و مملو از مناطق تشکیل ستارۀ صورتی رنگ هستند. یک بازوی کشیده شده نیز از کنار یک کهکشان ماهواره‌ای کوچکتر در بالا سمت چپ عبور کرده است، این دوست کهکشانی NGC 6744 یادآور ابر ماژلانی بزرگ کهکشان ماهواره‌ای راه شیری است.