بیگ بنگ: چرا این کهکشان بسیار نازک است؟ صفحۀ بسیاری از کهکشان‌های دیسک مانند به نازکی NGC 5866 است، اما از نقطه نظر ما از لبه دیده نمی‌شوند. یکی دیگر از کهکشان‌هایی که از چشم‌انداز زمین، از لبه دیده می‌شود  “کهکشان راه شیری خودمان” است.

ngc hstکهکشان NGC 5866 که به عنوان یک کهکشان عدسی شکل طبقه‌بندی شده، دارای خطوط گرد و غبار متعدد و پیچیده‌ای است که به نظر می‌رسد تیره و قرمز رنگ باشند. این در حالی است که بسیاری از ستارگان درخشان در دیسک یک هالۀ آبی رنگ به آن بخشیده‌اند. دیسک آبی ستاره‌های جوان از گرد و غبار در صفحۀ کهکشانی بسیار نازک در حال گسترش است، در حالی که برآمدگی در مرکز دیسک، به علت وجود ستاره‌های قدیمی و سرخ با ته رنگ نارنجی دیده می‌شود.

اگرچه این کهکشان از نظر جرم مشابه کهکشان راه شیری است، اما سفر نور برای پیمودن قطر این کهکشان حدود 60000 سال طول می‌کشد، این مدت حدود 30 درصد کمتر از عبور نور از قطر کهکشان خودمان است. به طور کلی، بسیاری از کهکشان‌های دیسک شکل خیلی نازک هستند، زیرا گازی که آنها را تشکیل داده است هنگام چرخش در اطراف مرکز گرانش با خود برخورد می‌کند. کهکشان NGC 5866 حدود 44 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی اژدها واقع شده است.