ستارگان و غبار در تاج جنوبی

بیگ بنگ: ابرهای غبارآلود کیهانی و ستارگان پرانرژی جوان در این عکس تلسکوپی مشاهده می شوند که در فاصلۀ کمتر از ۵۰۰ سال نوری از ما به سمت صورت فلکی تاج جنوبی واقع شده‌اند.

NGC drudisابرهای غباری نور را از ستارگان پس زمینه‌ای دورتر در کهکشان راه شیری مسدود می کنند. اما مجموعۀ خارق‌العاده سحابی‌های بازتابی که ان‌جی‌سی ۶۷۲۶، ان‌جی‌سی ۶۷۲۷ و آی‌سی ۴۸۱۲ نامگذاری شده‌اند با انعکاس نور آبی ستارگان داغ و جوان در این منطقه می درخشند. این غبار همچنین نور ستارگانی که هنوز در حال شکل‌گیری هستند را مسدود می کند. در بالا سمت راست، سحابی زرد رنگ کوچکتر ان‌جی‌سی ۶۷۲۹ در کنار ِ ستارۀ متغیر و جوان «آر تاج جنوبی» قرار گرفته است. در نزدیکی آن، کمان‌ها و حلقه‌های درخشان که در اثر جریانات خروجی شوکه شده‌اند بصورت اجرام هربیگ-هارو شناسایی می شوند. در آسمان، این میدان دید حدود ۱ درجه وسعت دارد، یعنی گستردگی در حدود ۹ سال نوری.