بیگ بنگ: سحابی سیاره‌نما آبل 78 در این چشم‌انداز تلسکوپی رنگارنگ خودنمایی می‌کند. در حقیقت رنگ‌های تند ستارگان راه شیری به دمای سطحی آنها بستگی دارد و هم سردتر(مایل به زرد) و هم گرم‌تر(مایل به آبی) از خورشید هستند. اما سحابی آبل 78 با انتشار اتم‌های یونیزه در لفافۀ نازکی از مواد، آینده خورشید را روایت می‌کند.

PN Abell c اتم‌ها توسط نور فرابنفش پرانرژی و نامرئی ستارۀ مرکزی یونیزه می‌شوند و الکترون‌های آنها دور می‌شوند. درخشش ِ مرئی حلقه‌ها و رشته‌های سبز-آبی در منطقۀ مرکزی سحابی مربوط به انتشار از اتم‌های اکسیژن ِ دو برابر یونیزه است که توسط انتشار قرمز شدید هیدروژن ِ یونیزه، احاطه شده‌اند.

این سحابی 5000 سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی ماکیان واقع شده و گستردگی حدود سه سال نوری دارد. یک سحابی سیاره‌نما همانند آبل 78 نشان دهندۀ یک مرحله نهایی بسیار مختصر در تکامل ستاره‌ای شبیه خورشید است، در این مرحله ستاره پس از تورم گاز و گرد و غبارش را به بیرون منتشر می‌کند. خورشید ما در حدود 5 میلیارد سال آینده این مرحله از زندگی خود را تجربه خواهد کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. میشه تصور کرد اون زمانیو که یه سفینه فضایی از یه تمدن دیگه داره از همسایگی منظومه خورشیدیمون میگذره و هیچ ایده ای ندارن که زمانی این ستاره ی کم نور، یه کوتوله زرد بوده که یه سیاره دارای حیات و موجودات هوشمند رو تو مدارش داشته…