بیگ بنگ: محققان توانستند با استفاده از میکروسکوپ تونلی روبشی(STM) با رزولوشن اتمی مکان دقیق یه اتم را مشخص کنند. این پیشرفت جدید قدم بزرگی در توسعه ی محاسبات دقیق تر کوانتومی است.

quantum_1به گزارش بیگ بنگ، محققان استرالیایی مرکز فناوری ارتباط و محاسبات کوانتوم بالاخره توانستند مکان دقیق یک اتم در کریستال سیلیکون را تعیین کنند. این کار سابق بر این بدون خارج کردن اتم ها از مکان اصلی شان عملا غیر ممکن بود. دکتر جوآتینا بوکوئل نویسنده همکار از دانشگاه نیو ساوت ولز(UNSW) گفت:« توانستیم تصاویری با کیفیت بالا از ارسال کننده های آرسنیک و فسفر منفرد در زیر سطح سیلیکون بدست بیاوریم.»

از آنجایی که اتم های فسفر منفرد کاندیدهای مناسبی جهت استفاده در ذرات کوانتومی هستند، پژوهشگران آنها را در کریستال سیلیکون قرار دادند. به علاوه قرارگیری صحیح بیت های کوانتومی یا کیوبیت ها میتواند به ما در تولید قدرت محاسبه کننده ی ابر سریع و دقیق کمک کند، زیرا کیوبیت ها می توانند در وضعیت چندگانه قرار بگیرند( نسبت به سیستم دوتایی کامپیوترهای فعلی ما).

لوید هلنبرگ، قائم مقام مرکز کوانتومی محاسبات و فناوری ارتباطات استرالیا و پروفسور دانشگاه ملبورن، اطلاعات بدست آمده از تصاویر میکروسکوپ تونلی روبشی با رزولوشن اتمی را در برنامه ی وسیع و تحقیقاتی نظری این سازمان گنجاند. لازم به ذکر است که سازندگان میکروسکوپ تونلی روبشی، گرد بینینگ و هنریش روشر، در سال 1986 به دلیل اختراع خود برنده ی جایزه ی نوبل فیزیک شدند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Nature Nanotechnology منتشر شده است.

ترجمه: سوده امین زاده/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. اصل عدم قطعيت مي گه هيچ وقت موقعيت و سرعت همزمان به طور دقيق قابل تعيين نيست، پس تناقضي نيست

  2. من فکر میکردم که بنا به اصل عدم قطعیت این کار امکان پذیر نیست. یعنی این اصل نقض شده؟