بیگ بنگ: بزرگترین برخورد‌ دهندی اتمی جهان در دور جدید آزمایش‌های خود رکورد جدیدی را در سطح انرژی ایجاد شده از برخورد دو پروتون‌ها به ثبت رسانید.

15-5-23-125528cms-detector-lhc (1)به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، پروتون‌هاي رها شده در تونل‌هاي زيرزميني اين برخورد‌دهنده بزرگ كه با سرعتي نزديك به سرعت نور در حركت بودند،‌ پس از برخورد با يكديگر انرژي غيرقابل تصور از خود ايجاد كردند. زيبايي نتيجه اين برخورد ذره‌اي را مي‌توان در تصاويري كه توسط سرن منتشر شده‌ است،‌ مشاهده كرد. برخورد‌ دهنده بزرگ هادرون پس از دو سال خاموشي باري ديگر فعاليت‌هاي خود را از سر گرفته‌ است. اين هفته طي برخورد‌هاي آزمايشي پروتون‌هاي شليك‌ شده با انرژي برابر 13 ترا الكترون‌ولت با يكديگر برخورد كردند،‌ انرژي كه دو برابر ركورد پيشين برخورد‌دهنده است.

دانشمندان از اين برخورد‌هاي آزمايشي براي تنظيم سيستم‌هايي به نام موازي‌ساز استفاده مي‌كنند كه از مغناطيس‌ها و ردياب‌هاي برخورد‌هنده در برابر ذرات سرگردان محافظت مي‌كنند. زماني كه 100 ميليارد تا هزار ميليارد پروتون درون حلقه پرتاب مي‌شوند،‌ برخي از آنها به واسطه داشتن سطوح متفاوتي از انرژي از دور برخورد خارج مي‌شوند و در مداري بزرگتر از مدار برخورد ذرات به حركت ادامه خواهند‌ داد و خطر احتمال برخورد با تجهيزات را به وجود خواهند آورد.

براي به دام انداختن اين ذرات سرگردان، فيزيكدانان از موازي‌سازها كه در اصل آجرهايي فلزي هستند، استفاده مي‌كنند. طي برخورد‌هاي آزمايشي دانشمندان مكان جاگيري اين سيستم‌ها را براي مواجه شدن با ذرات سرگردان و محافظت از تجهيزات تعيين مي‌كنند. فيزيكدانان سرن نتيجه اين برخورد‌هاي آزمايشي با هدف تنظيم اين سيستم‌ها را موفقيت‌آميز توصيف كرده و مي‌گويند 9 هزار و 600 آهن‌ربايي كه پروتون‌ها را براي برخورد با يكديگر هدايت مي‌كنند نيز به خوبي كار مي‌كنند.

قرار است برخورد‌ دهنده بزرگ هادرون در اوايل ماه ژوئن برخورد‌هاي 13 ترا الكترون‌ولتي خود را از سر بگيرد و از همان تاريخ‌، آشكارساز‌هاي آليس،‌ اطلس و CMS مي‌توانند توليد داده‌هاي خود را آغاز كنند. هرچه سطح انرژي برخورد‌ها بالاتر باشد، امكان توليد ذرات سنگين‌تر و ناشناخته‌تر افزايش خواهد‌ يافت و همين موضوع فيزيكدانان را هيجان‌ زده‌تر از هميشه ساخته‌است زيرا اميدوارند با كشف ذرات جديد‌تر بتوانند نادانسته‌هاي جهان از قبيل ابعاد اضافي، ذره دوقلوي بوزون هيگز يا شواهدي براي اثبات ابرتقارن را كشف كنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: Livescience