بیگ بنگ: نخستین داده های دسترسی آزاد حاصل از برخورد دهنده هادرونی بزرگ به فیزیکدانان کمک کرد تا الگوهای زیراتمی را تایید کنند. علی رغم هر آنچه که والدین فیزیکدانان به آنها یاد داده اند، آنها همواره در تقسیم کردن چیزها با دیگران بهترین عملکرد را ندارند. اما داده های منتشر شده از برخورد دهنده هادرونی بزرگ در سال 2014 به نتایج جالب توجهی دست یافته است: فیزیکدانان تایید کردند که یک معادله اساسی به درستی وقایع موجود در جهان واقعی را توصیف می کند.

به گزارش بیگ بنگ، در یک مطالعه جدید، معادله تازه تایید شده به توصیف جریان هایی از ذرات تولید شده در اثر برخورد پروتون ها و تقسیم آنها به بخش های بنیادی شان می پردازد. این ذرات کوارک و گلوئون نام دارند. این یافته هیجان انگیز در پی تجزیه و تحلیل داده های آزاد 750 هزار توده ذره بدست آمد. ذرات در آزمایش سلنوئید موان فشرده(CMS) به هم برخورد داده شدند. CMS یکی از بزرگترین آزمایش های برخورد دهنده هادرونی بزرگ برشمرده می شود.

«جس تالر» نویسنده ارشد و استادیار فیزیک در دانشگاه MIT و یکی از طرفداران دیرین دسترسی آزاد در فیزیک ذرات طی یک مصاحبه خبری بیان کرد: «در حوزه فیزیک ذرات، مرسوم نیست که داده ها در معرض دسترسی عموم قرار بگیرد. این امر بی سابقه است که بدون هیچ محدودیتی بتوان به داده ها دست پیدا کرد.» داده های قابل توجه برخورد دهنده هادرونی بزرگ که به صورت آنلاین در وب سایت سازمان پورتال داده های آزاد تحقیقات هسته ای اروپا(CERN) منتشر شد، تقریبا 29 ترابایت اطلاعات از مجموع 300 میلیون برخورد پر انرژی را در دسترس عموم قرار داد.

اگرچه شاید کسی فرض کند که معادلات بنیادی استفاده شده توسط فیزیکدانان غیر قابل بحث و انتقاد است، اما بسیاری از اعمال ریاضی استفاده شده در فیزیک در حالت نظری باقی می مانند. ریاضیات به فیزیکدانان می گویند که آن معادلات درست اند، اما الگویی که این معادلات توصیف می کنند، تاکنون از طریق آزمایش در دنیای فیزیکی مشاهده نشده اند.

یکی از این گونه معادلات، معادله تکامل بود که از دهه 1970 برای توصیف الگوی ذرات حاصل از برخورد پروتون ها استفاده گردیده است. آقای تالر خاطرنشان کرد: «این ایده قبلا وجود نداشت که بتوان وضعیت آشفته توده ای از ذرات را در قالب یک الگو بیان کرد و این الگو مطابقت خوبی با آن معادله داشته باشد.» تیم تحقیقاتی تالر از داده های CMS برای بررسی هر برخورد ذره به صورت یک به یک استفاده کرده و برجسته ترین موارد را زیر ذره بین برد.

برخورد دهنده ها از ابتدا داده های خود را دو دستی چسبیده و از اهمیت بالایی برای حفظ آنها قائل می شوند. در اغلب موارد، اشتباهات سهوی خود آشکارسازها می تواند نقاط تاریکی در پدیده های فیزیک نوین به وجود آورد و حتی خود فیزیکدان ها را نیز فریب بدهد. تالر افزود: «فکر می کنم باور بر این بود که هیچکس نمی تواند این اصلاحیه ها را به درستی انجام بدهد، و برخی تحلیلگران رند بتوانند وجود چیزی را مدعی شوند که واقعا وجود نداشته است.»

تیم محققان امیدوار است موفقیت شان سایر برخورد دهنده ها را برای انتشار داده های بیشتری ترغیب کند. تالر این گونه نتیجه گیری کرد: «برخورد دهنده ها تلاش بی بدیلی انجام می دهند. این ها پایگاه های داده منحصربفردی هستند و ما باید اطمینان حاصل کنیم سازوکاری برای دستیابی به آن اطلاعات وجود دارد و از آن داده ها استفاده کنیم چرا که تعابیر نظری ما در طول زمان تغییر می یابد. دسترسی عموم به اطلاعات می تواند گام بزرگی می تواند قابل دسترس بودن آنها را برای استفاده آتی تضمین نماید.» مطالعه نهایی این تیم در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.