بیگ بنگ: دانشمندان می‌گویند حالت گذار عجیبی در آب مایع پیدا کرده‌اند. محققان در آزمایش خود دریافتند که وقتی آب بین دمای 40 تا 60 سانتی‌گراد گرم شود، به دمای همگذری می‌رسد و بین دو حالت مایع متفاوت تغییر می‌کند.

8hthcrjq-1482250789به گزارش بیگ بنگ،  هر یک از خواص مختلف آن، دمای همگذری متفاوتی داشت. رسانایی گرمایی برابر با 64 سانتی گراد ضریب شکست (چگونگی عبور نور از آن) برابر با 50 سانتی گراد کشش سطحی برابر با 57 سانتی گراد و رسانایی الکتریکی برابر با 53 سانتی گراد، بود. این محققان در مقاله خود نوشتند: «وجود این دو حالت در آب مایع، نقش مهمی در سیستم‌های نانومتری و بیولوژیکی ایفا می‌کند». البته، آب بین دمای 0 و 100 سانتی‌گراد داری سه حالت ماده است: جامد، مایع و گاز. هرچه دما بالاتر باشد، مولکول‌ها پرانرژی‌تر هستند و بنابراین بی‌نظمی آنها بیشتر است.

همچنین محققان چندین خواص فیزیکی ثبت‌ نشده‌ی آب را در دماهای بین 0 و 100 سانتی‌گراد تحت شرایط اتمسفری نرمال (یعنی آب مایع بود) اندازه‌گیری کردند. شگفت‌آور است که در خواصی مانند کشش سظحی آب و ضریب شکست آن (معیاری از چگونگی عبور نور از آن) در دمای تقریبا 50 درجه سانتی‌گراد، بی‌نظمی مشاهده کردند. اینکه این موضوع دقیقا چه پیامدهایی خواهد داشت، مشخص نیست. اما بیشتر نشان می‌دهد که جنبه‌های بسیاری از آب وجود دارد که ما نمی‌دانیم. جزئیات بیشتر این یافته‌ها در مجله‌ی بین‌المللی نانوتکنولوژی، و به رهبری لورا مائسترو از دانشگاه آکسفورد، بریتانیا، منتشر شده است.

منبع: iflscience.com