بیگ بنگ: دانشمندان روشی را برای کنترل سرعت نور ابداع کردند که میتواند بازده مخابرات نوری را افزایش دهد. تیمی از دانشگاه فلوریدای مرکزی در مقاله جدیدشان نشان دادند که چگونه میتوان به پالس نور سرعت بخشید؛ طوری که 30 برابر سریع‌تر از حالت ِ عادی باشد.

pzبه گزارش بیگ بنگ، حتی امکان کاهش سرعت پالس نور به نصف و ایجاد شرایطی برای حرکت آن به عقب نیز فراهم آمده است. این تیم از دستگاه ویژه ای به نام «تنظیم کننده نور فضایی» استفاده کرد که میتواند ویژگی های فضا و زمان نور را دستکاری کند. تلاش‌های متعدد دیگری هم برای کنترل سرعت نور صورت گرفته است. برای مثال در سال 2006، محققان در آزمایشی توانستند دستاورد مشابهی را به ارمغان بیاورند.

با این وجود، در تلاش‌های قبلی، نور از درون مواد گوناگون عبور داده می شد تا سرعت نور دستکاری شود. این اولین‌بار است که سرعت نور در فضای باز تحت کنترل در آمد؛ بدونِ استفاده از مواد دیگر که نور از درون آن گذر کرده تا افزایش یا کاهش سرعت را تجربه کند. محققان این دستاورد ِ شگفت‌انگیز را به کمک «تنظیم کننده نور فضایی» حاصل آوردند.

به گفته آنان، کلید کنترل سرعت پالس نور، ادغام ویژگی‌های فضا و زمان آن است. «آیمن ابورادی» استاد کالج نور و فوتونیک دانشگاه فلوریدای مرکزی بیان کرد: «ما توانستیم با رفتن به درون خود پالس و شناسایی انرژی آن، سرعت پالس نور را کنترل کنیم؛ به طوری که درجات آزادی فضا و زمانِ آن با یکدیگر ادغام شده باشند.»

محققان گفتند: «ما امیدواریم موفقیت‌های بدست آمده در این آزمایش‌ها بتواند مطالعات مشابه را ترغیب کند تا این روش را بهبود ببخشند. یافته‌های این مطالعه می تواند باعث ِ پیشرفت مخابرات نوری شود؛ در این نوع مخابرات، از نور برای حمل داده‌ها استفاده می شود. با کنترل سرعت پالس نور، روش جدید می تواند جلوی اتلاف و زیان را بگیرد چرا که دستگاه‌های بیشتری به اینترنت وصل شده و انتقال داده با افزایش روبرو می‌گردد. این دستاورد می تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد. نکته مهم این است که این کار قابل تکرار و قابل اعتماد می‌باشد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: techtimes.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 دیدگاه

  1. فکر کنم منظور اینه که مثلا در فیبر نوری سرعت یک چهلم نور رو داشتیم و الان سی برابر شده (مثلا) . یعنی داریم به سرعت واقعی نور در تجهیزات مخابراتی نزدیک تر میشیم نه اینکه نور رو با سرعت سی برابر خودش به حرکت درآورده باشن !

  2. سلام میشه این مقاله رو بیشتر باز کنید. دقیق متوجه نشدم 30 برابر سریعتر. این وسط تکلیف نسبیت چی میشه؟

  3. سلام، امیدوارم این نظر را سانسور نکنید؛ این که نوشته اید “راهی که نور را 30 برابر سریعتر وادار به حرکت می کند” یعنی نسبیت اینشتین نقض شده است؟ یعنی نور را با سرعت تقریبی 9 میلیون کیلومتر بر ثانیه حرکت داده اند؟ ممکنه یک توضیحی بدهید؟

    1. برای من هم این واقعا جای سوال هست. اگر این موضوع زوری که نوشته شده درست باشه این اتفاق بزرگتری نسبت به عکس گرفتن از سیاهچاله هست.

    2. من رفرنسی که در این ترجمه به سایت نیچر داده شده رو تاحدودی خوندم. مثل اینکه این سرعتی که اینجا ازش صحبت شده مفهومی است به نام سرعت گروه پالس اپتیکال group velocity vg of an optical pulse که میتونه از سرعت c بیشتر بشه چون سرعت اطلاعات C بیشتر نمیشه! حالا لطفا اگر کسی معنی اینا رو میفهمه لطفا توضیح ساده بده که ما هم که تحصیلات در فیزیک نداریم متوجه بشیم

      1. دوست عزیز به این علم فوتونیک که در مورد استفاده از فوتون در مخابراته
        یک مثال می زنم سرعت فوتون در فیبر نوری بسیار کمتر از c است چون فوتون ها به شدت برخورد می کنند و انرژی هدر می ره
        در ضمن هیچ وقت باور نکن سرعت بیشتر از c رو‌ این دقیقا مثل اینکه بگن 2+2=5