بیگ بنگ: دانشمندان روشی را برای کنترل سرعت نور ابداع کردند که میتواند بازده مخابرات نوری را افزایش دهد. تیمی از دانشگاه فلوریدای مرکزی در مقاله جدیدشان نشان دادند که چگونه میتوان به پالس نور سرعت بخشید؛ طوری که 30 برابر سریع‌تر از حالت ِ عادی باشد.

pzبه گزارش بیگ بنگ، حتی امکان کاهش سرعت پالس نور به نصف و ایجاد شرایطی برای حرکت آن به عقب نیز فراهم آمده است. این تیم از دستگاه ویژه ای به نام «تنظیم کننده نور فضایی» استفاده کرد که میتواند ویژگی های فضا و زمان نور را دستکاری کند. تلاش‌های متعدد دیگری هم برای کنترل سرعت نور صورت گرفته است. برای مثال در سال 2006، محققان در آزمایشی توانستند دستاورد مشابهی را به ارمغان بیاورند.

با این وجود، در تلاش‌های قبلی، نور از درون مواد گوناگون عبور داده می شد تا سرعت نور دستکاری شود. این اولین‌بار است که سرعت نور در فضای باز تحت کنترل در آمد؛ بدونِ استفاده از مواد دیگر که نور از درون آن گذر کرده تا افزایش یا کاهش سرعت را تجربه کند. محققان این دستاورد ِ شگفت‌انگیز را به کمک «تنظیم کننده نور فضایی» حاصل آوردند.

به گفته آنان، کلید کنترل سرعت پالس نور، ادغام ویژگی‌های فضا و زمان آن است. «آیمن ابورادی» استاد کالج نور و فوتونیک دانشگاه فلوریدای مرکزی بیان کرد: «ما توانستیم با رفتن به درون خود پالس و شناسایی انرژی آن، سرعت پالس نور را کنترل کنیم؛ به طوری که درجات آزادی فضا و زمانِ آن با یکدیگر ادغام شده باشند.»

محققان گفتند: «ما امیدواریم موفقیت‌های بدست آمده در این آزمایش‌ها بتواند مطالعات مشابه را ترغیب کند تا این روش را بهبود ببخشند. یافته‌های این مطالعه می تواند باعث ِ پیشرفت مخابرات نوری شود؛ در این نوع مخابرات، از نور برای حمل داده‌ها استفاده می شود. با کنترل سرعت پالس نور، روش جدید می تواند جلوی اتلاف و زیان را بگیرد چرا که دستگاه‌های بیشتری به اینترنت وصل شده و انتقال داده با افزایش روبرو می‌گردد. این دستاورد می تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد. نکته مهم این است که این کار قابل تکرار و قابل اعتماد می‌باشد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: techtimes.com