بیگ بنگ: پرتوهای کیهانی از فضای خارجی در هر ثانیه وارد بدن شما شده و از آن عبور می کنند، آنها معمولأ هیچ آسیبی به شما وارد نمی کنند. این عکس برجسته برخی از این ذرات متحرک را بصورت خطوطی نشان می دهد که از طریق ردیاب NOvA Far آزمایشگاه فرمی مستقر در رودخانه خاکستر در مینه‌سوتای آمریکا حرکت می کنند.

FD evt echoاگرچه این عکس هر 15 ثانیه به روز می شود، فقط پرتوهای کیهانی را نشان می دهد که در کسر کوچکی (متغیری) از زمان رخ می دهند و غالبأ فقط یک نوع ذره یعنی میون را نشان می دهد. هدف اصلی ردیاب NOvA کشف پرتوهای کیهانی نیست، بلکه سعی دارد نوترینوها را در پرتو NuMI که از آزمایشگاه فرمی در نزدیکی شیکاگو، ایلینوی آمریکا پرتاب می شوند از فاصلۀ 810 کیلومتری، کشف کند. اگرچه فقط تعداد کمی از رویدادهای نوترینو هر هفته در NOvA انتظار می روند، این آزمایشات به بشر اجازه می دهد تا ماهیت نوترینوها را بهتر کشف کند؛ مثلأ نوع آنها چند وقت به چند وقت در این سفر تغییر می کند و… پرتوهای کیهانی حدود 100 سال پیش کشف شدند و نه تنها می توانند حافظه کامپیوتر را تغییر دهند، بلکه می توانند به جهش‌های DNA که منجر به شکل‌گیری انسان‌ها شدند، کمک کنند.

از نوترینو چه می دانیم؟

• نوترینو یک ذره بنیادی در کیهان است و به عناصر ریزتر تجزیه نمی شود.

• وجود این ذره ابتدا در سال ۱۹۳۰ از سوی ولفگانگ پاولی پیش بینی شده بود و در سال ۱۹۵۵ توسط فردریک رینز و کلاید کوان کشف شد.

• قبلا تصور می شد که نوترینو جرم ندارد، اما اکنون سبک ترین ذره دارای جرم شناخته می شود و جرم آن ۴ میلیونیم الکترون است.

• نوترینو دومین ذره فراوان در کیهان است و هر ۶۰ ثانیه، یک میلیارد نوترینوی پرتاب شده از خورشید از ناحیه ای به اندازه ناخن دست شما رد می شود.

• این ماده به راحتی از زمین رد می شود بی آنکه به مانعی برخورد کند و برای همین اندازه گیری آن بسیار دشوار است.

• به تعبیر فیزیکدان ها سه طعم مختلف از این ذره وجود دارد: نوترینوی الکترونی، نوترینوی میونی و نوترینوی تائو. در عین حال، هر نوترینو یک همتای پاد نوترینو دارد.