بیگ بنگ: فیزیکدانان اطلاعات جمع‌آوری شده از مطالعات برخورد‌ دهنده بزرگ هادرون درباره بوزون هیگز را به قطعه‌ موسیقی زیبایی تبدیل کردند.

Higgs

به گزارش همشهری از وبگاه تلگراف، اين قطعه موسيقي، نمايش موسيقيايي يكي از پيچيده‌ترين آزمايش‌هاي علمي در جهان است. هفت فيزيكدان سرن اين قطعه موسيقي را براساس محاسبات انجام شده توسط برخورد‌دهنده بزرگ هادرون تنظيم كرده‌اند،‌قطعه‌اي كه كاملا كلاسيك است و حتي مي‌توان آن را به دوران باروك نسبت داد.

دانشمندان فيزيكي در تصاوير ويديويي كه به مناسبت شصتمين سالگرد اين موسسه منتشر شده‌است، درحال نواختن چنگ و ويولن در برابر برخورد‌ دهنده بزرگي ديده مي‌شوند كه سال گذشته موفق شد بوزون هيگز را رديابي كند. اين موسيقي براساس ترجمه‌اي تنظيم شده كه از داده‌هاي علمي گرد‌آوري شده از چهار آزمايش اصلي برخورد‌ دهنده بزرگ هادرون به دست آمده‌اند.

در ویدئوی زیر می توانید این موزیک ویدئوی زیبای علمی را مشاهده کنید:

دانلود ویدئو

فيزيكدانان با اختصاص دادن نت‌هاي موسيقي به داده‌اي كه از آزمايش‌ها به دست آمده‌اند، آنها را به موسيقي تبديل كردند. اين ابتكار، خلاقيت و هنر مدير شبكه آموزش اروپا، دومنيكو ويچينانزا بوده است. وي‌ مي‌گويد اميدوار بودم اين قطعه موسيقي استعاره‌اي از مشاركت‌هاي علمي باشد تا اين تلاش گسترده و خارق‌العاده را معرفي كند.

"پیپا ولز" فیزیکدان بریتانیایی در سرن در حال نواختن ویولن
“پیپا ولز” فیزیکدان بریتانیایی در سرن در حال نواختن ویولن

در اين قطعه حد فاصل ميان ارزش داده‌ها به حد فاصل ميان نت‌ها در ملودي موسيقي ارتباط داده شده‌اند. مشابه ارزش عددي داده‌ها به نت‌ها اختصاص داده شد و با بالا رفتن يا پايين آمدن اين ارزش‌ها، نوسان موسيقي نيز شدت مي‌گيرد. به اين‌شكل هر تغييري كه در داده‌ها ايجاد شود را مي‌توان در ملودي موسيقي شنيد. اين قطعه حاوي اطلاعات آشكارساز‌هاي ATLAS و CMS از بوزون هيگز نيز وجود دارد.

منبع: telegraph

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه