بیگ بنگ: در ادامه تحلیل استدلال‌های مدعیان «دروغ بودن سفر انسان به ماه» به بررسی سیستم تعادل ماه‌نشین، موتور بی‌شعله آن و امکان فیلم‌برداری با دور تند در استودیو خواهیم پرداخت و این موضوع را بررسی می کنیم که چطور تصاویر ماموریت آپولو در 45 سال پیش این‌قدر باکیفیت است؟

Apollo_11

یکی دیگر از استدلال‌های طرفداران دروغ بودن سفر انسان به ماه، این است که چرا هنگام برخاستن ماه‌نشین از ماه هیچ شعله‌ای در تصاویر دوربینی که تصاویر زیر محفظه پرواز را ضبط می‌کرد، دیده نمی‌شود؟ سوال جالبی است. ماه‌نشین برای بازگشت به مدار باید سوخت خود را می‌سوزاند و البته ما روی زمین شاهدیم که موشک‌هایی که به فضا می‌روند چگونه شعله درخشانی را تولید می‌کنند. چرا در ماه‌نشین چنین چیزی را نمی‌بینیم؟

بازهم جواب چندان پیچیده نیست. سوختی که ماه‌نشین برای بازگشت به مدار استفاده می‌کرد هیدرازین با فرمول شیمیایی N2H4 و دی‌نیتروژن‌تترا اکساید (N2O4) بود. ترکیب این دو ماده شعله‌ای تولید نمی‌کند یا به عبارت دیگر در اثر سوختن آن‌ها شعله‌ای شفاف و نامریی تولید می‌شود و به همین دلیل عملا چیزی برای دیدن وجود ندارد. (برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.)

شرح فیلم: تصاویر دوربین نصب‌شده بر سطح ماه از صعود بخش فوقانی ماه‌نشین (حامل دو فضانورد و بیش از 100 کیلوگرم سنگ و خاک از سطح ماه) برای الحاق به آپولو- 17

علاوه بر این بعدها مشخص شد دوربینی که برای زیر بدنه ماه‌نشین استفاده شده بود، دروبینی با کیفیت پایین بود. حتی اگر سوخت دیگری استفاده می‌شد و شعله‌ای هم وجود می‌داشت، این دوربین نمی‌توانست آن را به صورت دقیق و کامل ثبت کند. البته در این مورد تقصیری برگردن دوربین نیست و مساله اصلی این است که این سوخت اساسا شعله‌ای تولید نمی‌کرد.

ماه‌نشین نمی‏‌توانست تعادلش را حفظ کند، پس حتما سقوط می‏‌کرد


یکی از طرفداران «دروغ‌ بودن سفر انسان به ماه» این ایده را مطرح کرده که جابجایی فضانوردان در ماه‌نشین می‌توانست محور تعادل سفینه را بر هم زده و منجر به سقوط در هنگام فرود بر ماه شود. ماه‌نشین برای فرود بر ماه طراحی شده بود و برای همین بسیار سبک و دارای جرم اندکی بود. (در واقع این ماه‌نشین را نمی‌شد در شرایط زمین روی پایه‌هایش قرار داد، زیرا به دلیل وزنی که روی زمین داشت، خرد می‌شد) بنابراین با توجه به جرم اندک آن، جرم فضانوردان عاملی اساسی و تعیین کننده در جرم کل ماه‌نشین و در نتیجه تعیین مرکز ثقل آن بوده است. جابجایی هرچند کوچک فضانوردان در داخل ماه‌نشین می‌توانست مرکز ثقل سفینه را جابجا و در نتیجه فرود را به خطر بیاندازد و منجر به سقوط شود. متاسفانه کسانی که این ادعا را مطرح کردند حتی زحمت مرور جزییات فنی طراحی ماه‌نشین را به خود نداده‌اند. شما می‌توانید بخشی از این اطلاعات را اینجا پیدا کنید.

مساله این است که طراحان ماه‌نشین برای مرحله فرود و برخاستن از ماه، سیستم ثانویه‌ای طراحی کرده بودند که به طور مداوم مرکز ثقل سفینه را محاسبه می‌کرد و با کمک موتورهای جنبی محور عمودی فرود سفینه را در شرایط مناسب نگاه می‌داشت. این سیستم فقط برای حرکت‌های فضانوردان طراحی نشده بود، بلکه مشکل دیگری نیز وجود داشت که طراحی این سیستم را ضروری می‌کرد و آن، این‌که موقع فرود و همچنین صعود، ماه‌نشین، سوخت مصرف می‌کرد و از دست دادن این سوخت جرم سفینه را تغییر می‌داد و برای همین و برای حفظ مرکز ثقل سفینه لازم بود این سیستم طراحی شود تا سفینه بتواند فرود آمده و دوباره به مدار بازگردد.

فیلم‌برداری در استودیو

استدلال دیگر طرفداران توطئه، این است که اگر فیلم‌های ماشین‌های ماه‌نورد را با دور تند ببینید، مثل این است که آن‌ها روی زمین فیلم‌برداری شده و سپس سرعت حرکت آن‌ها کند شده است.

شرح فیلم: فیلمی از حرکت ماه‌نورد ارسالی در ماموریت آپولو17 بر سطح ماه

در واقع بسیاری از طرفداران این توطئه دیدگاه‌های خود را بر این اساس بیان کرده‌اند. بسیاری از آن‌ها در حالی این ایده را مطرح می‌کنند که هیچ وقت خودشان فیلم‌های موجود را با دو برابر سرعت نگاه نکردند، به همین دلیل بهترین پاسخ این است که شما فیلم‌ها را با سرعت بالاتر نگاه کنید و ببینید آیا همه چیز شبیه زمین هست یا نه. برای اینکه مساله را دقیق‌تر بررسی کنید، زمانی که به فیلم حرکت ماه‌نشین روی ماه نگاه می‌کنید به مسیر غباری که از حرکت ماه‌نشین بلند می‌شود، نگاه کنید. این غبارها مسیری هذلولی را طی می‌کنند و کمانی کامل را می‌سازند. در روی زمین این اتفاق به دلیل وجود جو، هوا و مقاومتی که هوا ایجاد می‌کند هیچ‌گاه رخ نمی‌دهد.

کیفیت تصاویر ارسالی فضانوردان

یکی از ایرادهای بنی‌اسرائیلی که طرفداران دروغ بودن سفر انسان به ماه مطرح می‌کنند، این است که چرا همه تصاویر و فیلم‌هایی که از سفرهای فضایی به ماه می‌بینیم، این قدر با کیفیت و خوب است. اگر سفر واقعا اتفاق افتاده باشد، حتما عکس‌های اشتباه و بد هم وجود داشته است؟

جواب این سوال ساده است. همه عکس‌ها و تصاویری که در خلال ماموریت‌های آپولو تهیه شد خوب و عالی نبود. فقط آن بخش‌هایی به صورت عمومی منتشر شد که کیفیت خوبی داشتند. برای ناسا این عکس‌ها مهم‌ترین عکس‌هایی بودند که در طول تاریخ تهیه می‌شد. ابزارهایی که به ماه فرستاده شدند در اکثر موارد بر لبه فناوری زمان خود قرار داشتند و از بهترین‌های زمان خود بودند. از طرف دیگر فضانوردان ساعت‌ها و روزهای طولانی کاری را که باید در ماه انجام می‌دادند، تمرین کرده بودند. آن‌ها بهترین تمرین‌ها را برای استفاده از این ابزارها از پشت سر گذرانده بودند. بنابراین طبیعی است که مانند هر ماموریت فضایی و تخصصی دیگری این افراد عملکرد بهتری از افراد دیگر داشته باشند و تصاویری که تهیه کرده باشند بر اساس شرایط بهترین گزینه‌های ممکن باشد.

بخشی از تصاویر ناسا مربوط به ماموریت آپولو-11 را می‏‌توانید در اینجا ملاحظه کنید. برای مشاهده آرشیو کامل تصاویر ماموریت آپولو-11 نیز می‏‎توانید به اینجا مراجعه کنید. برای مشاهده آرشیو تصاویر ماموریت‎های آپولو 12 تا آپولو 17 نیز می‎توانید از سرویس جستجوی ناسا بهره ببرید. اما با وجود تمرین‌های فراوان این افراد و فناوری پیشرفته و مناسبی که استفاده کردند باز هم همه عکس‌ها خوب از آب درنیامد. برخی از آن‌ها سال‌ها پس از ماموریت مورد پردازش دوباره قرار گرفت و منتشر شد. اکثر مردم این تصاویر را به واسطه رسانه‌ها دیده‌اند. ناسا بهترین تصویر خود را در اختیار رسانه‌ها گذاشته بود و رسانه‌ها نیز بر اساس معیارهای حرفه‌ای خود بهترین تصاویر را از بین آن مجموعه خوب گلچین کرده بودند و در نتیجه تمام تصاویری که ما می‌دیدیم، بهترین تصاویر ممکن بوده است.

5924شرح عکس: بخش صعودگر ماه‌نشین ایگل و سیاره زمین که بر فراز آن خودنمایی می‎کند- عکس از فضانوردان آپولو 11

درباره عکس‌های ماه نکته دیگری هم مطرح می‌شود که باید تذکر کوچکی درباره آن داد و آن داستان علامت‌های + روی عکس‌ها است. این نشانه‌های + که نقش مرجع را در دوربین‌ها ایفا می‌کرده‌اند از مدت‌ها قبل در برنامه‌های فضایی مورد استفاده بودند. برخی از مدعیان دروغ بودن این سفر معتقدند اینها بعدا به عکس‌ها اضافه شده و برای همین در برخی از عکس‌ها سفید و در برخی دیگر سیاه دیده می‌شوند و حتی در برخی از عکس‌ها گویی خط + با منظره قطع شده و مثل این است که منظره جلوتر از + قرار دارد.

واقعیت این است که تنها مساله‌ای که دراینجا نقش بازی کرده، تضاد نوری است. مدت زمان نوردهی با توجه به هدف تعیین می‌شود و بر این اساس اگر شما از هدف روشنی عکس بگیرید اینها به شکل سیاه در تصویر دیده می‌شوند. اگر از نمای تاریکی عکس بگیرید و نوردهی خود را افزایش دهید و دچار اووِراِکسپوز شوید، این + به شکل سفید دیده می‌شود. اگر از منطقه‌ای عکس بگیرید و نوردهی شما اندکی بیشتر از مقدار لازم باشد درخشش مناطق روشن روی خط‌های + را در تصویر نهایی می‌گیرد و در واقع هر کسی که اندکی با عکاسی آشنا باشد، با این موضوع به خوبی آشنا است.

اطلاعات بیشتری درباره مساله عکس‌های ماه را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.

ادامه دارد »»»

پوریا ناظمی

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنجم

مطلب مرتبط:

سفر به ماه از خیال تا واقعیت

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

9 دیدگاه

  1. سلام
    اگه نقد رو متخصص کار انجام بده ( در این مورد سازمان فضایی روسیه یا اروپا ) معقولانه هستش . آخه تویی که میگی اینها همش دروغه ؛ نمیتونی بعده نیم قرن یه پیچ به قول خودت اون ماکت رو درست کنی ؛ تورو چه به نقد پرژه ای به اون بزرگی . من نمیدونم چرا بعضی ها خودشونو نخود هر آشی میکنن .
    اگه رقیب این پرژه ( سازمان فضایی شوروی با اون همه متخصص ) این سفر رو تایید کرده و هیچ اعتراضی نداشته ؛ من و شما ی
    غیر متخصص فقط باید فیلم و عکس این رویداد و نگاه کنیم و لذت ببریم .

    1. دوست عزیز روسیه خودشم ادعای این کارو کرده نمیاد کار خودشم خراب کنه که!این دروغا در دهه شست میلادی باور کردنی بود > اما فکر اینجاشو نکرده بودن!درضمن مختصات دقیق فرود به ماه رو دارن حتما اعلام کنن دقیقا مختصاتو کار پنج دیقس پیدا کردن پرچم و صحت این ادعا
      !!!!!!!!!!!!!!!!!!

      1. اینجا یک سایت علمیه ، جان من اگه میخوای توهم بزنی برو تو سایتهای دیگه که ماشالله کم هم نیستن ، آخه عزیز من برو یکم تحقیق کن انواع و اقسام مستندهای این سفر رو ناسا از ابتدای این پروژه تا آخرش ساخته میتونی ببینی بلکه به راه راست هدایت شوی !

        این سفر اصلا مخالفتی با قوانین علمی نداره چرا شما نمیخواید باور کنید ؟

  2. این همه ماهواره و تلسکوپ به فضا می فرستن. یعنی تا حالا نتونستن یک عکس از فرود انسان به ماه بگیرن و خیال همه رو راحت کنن. فکر نمی کنم کار سختی باشه

  3. من قبلاً فکر می کردم که انسان به ماه سفر کرده، ولی با خوندن این شش قسمت، باید بگم استدلال کسانی که این سفر رو تکذیب کرد ( نه همه موارد، بلکه تعدادی مورد ) از استدلال کسانی که توجیه کرده اند قویتر بود. بعد از خواندن مطالب نظرم در خصوص سفر به ماه برگشت و به عقیده من انسان به ماه سفر نکرده.
    چند مورد:
    1- اگر آنزمان اینقدر دانش داشته اند که زمان انتشار اشعه مضر را اندازه گیری کنند، آن قدر هم دانش داشته اند که فضاپیمایی امن بسازند که فضانوردان در کابین نسوزند!
    2- شما میله ای به شکل L درست کنید و پرچم را به شکل که در تصویر دیده می شود، موج دار کنید! اینگونه موج دار کردن از صاف نصب کردنش سختتر است! بعد چرا میله نباید درست به شکل L تبدیل بشه، یعنی در ساخت میله L مانند هم ضعف داشته اند؟ بعد چرا مخصوصاً باید طوری نشان دهند که انگار برافراشته است که این چنین مورد تهاجم قرار بگیرند؟
    3- در دور تند فیلم، غبار همان شکلی حرکت می کند که در زمین حرکت می کند.
    4- تخمین فاصله به غبار موجود در فضا ربطی ندارد، بلکه به نسبت ابعاد اجسام ( تپه ها و کوهها ) در پرسپکتیو ربط دارد. شاید با دیدن یک عکس به فاصله نشود پی برد، اما با دیدن دو عکس می توان فهمید که چقدر اختلاف فاصله وجود دارد.
    5- هزینه ای هم اکنون برای سفر انسان به ماه در نظر گرفته می شود ( با توجه به پیشرفت تکنولوژی ) کمتر از تسلیحات و هزینه جنگ با کشورهاست. هزینه به هیچ عنوان توجیه تکرار نشدن این سفر نیست. همینطور ربات نمی تونه تجهیزات بزرگ و جدید در ماه نصب کنه اما انسان می تونه، پس فرق زیادی از سفر انسان به ماه تا ربات به ماه است.
    6- یک منبع نور با ارتفاع زیاد و پرقدرت برای فیلم برداری کافیست، پس قرار نیست مثل استادیم چهار سایه دیده بشه. از طرفی غیر موازی بودن خطوط سایه، در اجسام نزدیک هم دیده میشه و نه در خط افق.

    1. تنها کاری که میتونم برای شما بکنم ابراز تأسفه . لطفا بجای خواندن مطالب سایت های به اصطلاح زرد مطالب خود ناسا از مأموریت آپولو رو مطالعه کنید و همچنین لطفا کمی با قوانین جاذبه و فیزیک کلاسیک آشنا بشید! موفق باشید

  4. سلام.
    خیلس ممنون از مطلب عالیتون.
    من نظریات کسانی که می گفتن دروغ هست رو قبلا از جای دیگه خونده بودم.برخی از اونا که خب بطور واضحی اباطیل بود اما بعضیاش مثل تکان خوردن پرچم که بهش اشاره کردید و چند مورد دیگه قابل تامل بودن که با خوندن مطالب خوب شما متوجه شدم.
    با تشکر فراوان.

  5. به حضرت عباس به پیر به پیغمبر انسان به کره ماه سفر کرد و قدم روی کره ماه گذاشت ! . باور کنید ! .