بیگ بنگ: از یک فرد مُسن بخواهید تا واضح‌ترین خاطراتش را به یاد آورد. احتمالش خیلی زیاد است که بسیاری از این خاطرات مربوط به سنین 15 تا 30 سالگی باشد. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2004 انجام شد، در این بازه زمانی، 6 مورد از 10 رویداد مهم در زندگی یک فرد اتفاق می‌افتد: شروع مدرسه، رفتن به دانشگاه، به دست آوردن اولین شغل، عشق، ازدواج و داشتن فرزند. این پدیده توضیح می دهد که چرا سال‌های ابتدایی زندگی ما خاطره انگیزتر از زندگی پس از 30 سالگی به نظر می رسد.

به گزارش بیگ بنگ، «کلدیو هموند» در کتابش «تحریف زمان» می نویسد: «کلید این پدیده روانشناسی، تازگی است. دلیل اینکه ما دوران جوانی‌مان را به خوبی به یاد می آوریم، این است که آن دوره مخصوص اولین رویدادهاست؛ اولین رابطه جنسی، اولین شغل، اولین مسافرت بدون والدین، اولین تجربه زندگی به دور از خانه، نخستین تصمیم‌ها برای چگونگی گذراندن روزها.»

بر اساس گفته «چیپ و دن هیث» نویسندگان کتاب «قدرت لحظات؛ چرا برخی تجربه‌های خاص تاثیر شگرفی بر جای می گذارند»، این سری رویدادهای جدید درک ما را از زمان بسط می دهد و وقتی تازگی به پایان می رسد، زندگی ما با شتاب بیشتری به جلو می رود. اگرچه این واقعیت قدری غم انگیز به نظر می رسد که اکثر خاطره‌های خوب و شیرین مان در زمان گذشته اتفاق افتاده‌اند، اما به گفته نویسندگان و محققان، قرار دادن آن احساس در بافت مهم است.

محققان این چنین می گویند: «دستیابی به تجربه دیگری از این پدیده در سال‌های بعدی زندگی هم ممکن است و می تواند خیلی راحت باشد. طلاق همسر، ترک شغل، نقل مکان به نیوزیلند و تبدیل شدن به یک چوپان می تواند برای ما تازگی داشته باشد و در ذهن ما به روشنی باقی بماند. اما اجازه دهید خاطرات را با خرد قاطی نکنیم.» به دیگر سخن، شما می توانید زندگی دوران بزرگسالی‌تان را هم به مانند دوران جوانی با تجارب جدید همراه سازید. این گفته قدیمی را به یاد داشته باشید: «تنوع نمک زندگی است.» پس تازگی و تنوع یادتان نره!

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه