بیگ بنگ: پژوهش جدید دانشمندان نشان می‌دهد نوعی تجربه‌ی خودآگاه از زمان تولد و احتمالاً در طی مراحل پایانیِ بارداری وجود دارد.

Infant Baby Brain Illustration

به گزارش بیگ بنگ، این تحقیق می‌تواند تاثیر شگرفی در حوزه‌های فعالیت بالینی، اخلاق و حتی حقوق داشته باشد. در این مقاله که با عنوان «خودآگاهی در گهواره: بررسی ظهور تجربه‌ی نوزاد» منتشر شده، محققان اعلام کردند که مغزِ در حالِ رشد کودک در زمان تولد این توانایی را دارد که تجربه‌های آگاهانه داشته باشد؛ این تجربه می‌تواند اثرات ماندگاری بر درک آنها از خودشان و درک‌شان از محیط اطراف داشته باشد.

بررسی خودآگاهی کودک

تیم تحقیقاتی از متخصصان علوم اعصاب و فلاسفه‌ای از دانشگاه موناش در استرالیا، دانشگاه توبینگن در آلمان، دانشگاه مینسوتا در آمریکا و کالج ترینیتی دوبلین تشکیل یافته است. اگرچه همه‌ی ما زمانی نوزاد بوده‌ایم، اما خودآگاهی نوزاد کماکان نیاز به رمزگشایی دارد زیرا نوزاد نمی‌تواند به ما بگوید که به چه چیزی فکر می‌کند یا چه احساسی دارد. یکی از نویسندگان اصلی مقاله به نام دکتر تیم باین، استاد فلسفه در دانشگاه موناش ملبورن گفت: «تقریباً هر کسی که بچه‌ی تازه متولد شده‌ای را بغل کرده، این فکر را کرده که خودش هم زمانی نوزاد بوده است. البته که نمی‌توانیم دوره نوزادی خود را به یاد بیاوریم؛ و محققان بر سر این موضوع به موافقت نرسیده‌اند که آیا خودآگاهی در زمان تولد حاصل می‌آید یا مدت کوتاهی بعد از آن؛ مثلا تا یک سالگی یا بیشتر.»

روش و یافته‌ها

محققان برای اینکه به دیدگاه جدیدی دربارۀ زمان پیدایش آگاهی برای نخستین‌بار برسند، به پیشرفت‌های اخیر در علوم آگاهی تکیه کرده‌اند. برخی نشانه‌های حاصل از عکس‌برداری مغزی در بزرگسالان نشان داده که آگاهی از فقدانش قابل تشخیص است؛ این نشانه‌ها در علوم و پزشکی به کار گرفته شده‌اند. این نخستین‌بار است که بررسی این نشانگرها در نوزادان برای ارزیابی خودآگاهی آنان استفاده شده است. “لورینا ناکی” استادیار در دانشکده روان‌شناسی ترینیتی، توضیح داد: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که نوزادان می‌توانند واکنش‌های شناختیِ در حال رشد و حسی را در قالب تجربه‌های منسجمِ آگاهانه بازتاب دهند؛ در این صورت، می‌توانند کارهای دیگران را درک کنند و واکنش نشان دهند.»

مقاله‌ی حاضر اطلاعات جدیدی درباره‌ی نوزاد بودن و شرایط آن نیز ارائه می‌کند. برای مثال، می‌دانیم که قوه‌ی شنیداری در نوزادان بسیار بالغانه‌تر از قوه‌ی بصری است. علاوه بر این، مقاله فعلی نشان می‌دهد که در هر زمان، نوزادان از آیتم‌های کمتری در مقایسه با بزرگسالان آگاهی دارند؛ نوزادان به زمان بیشتری نیاز دارند تا متوجه شوند چه چیزی روبرویشان قرار دارد، اما آنها می‌توانند به راحتی اطلاعات متنوعی را مورد پردازش قرار دهند؛ مثل صداهای مربوط به زبان‌های دیگر. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Consciousness in the cradle منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.