بیگ بنگ: ویروس ها کوچک، آلوده و مسری هستند. اما آیا آنها زنده اند؟ در حقیقت خیر، اگرچه این به تعریف شما از “زنده بودن” بستگی دارد. موجودات زنده مانند گیاهان و جانوران دستگاه هایی با بافت سلولی دارند که به آنها اجازه می دهد تولید مثل کنند. در مقابل ویروس ها فرم های آزادی از DNA  و RNA  هستند که خودشان نمی توانند همانند سازی کنند.

به گزارش بیگ بنگ، ویروس ها برای همانندسازی نیاز به حمله به یک موجود زنده دارند. ویروس ها پکیج هایی از RNA و DNA هستند. آنها با ربودن دستگاه های سلولی برای همانند سازی خودشان نسخه های زیادی از خودشان می سازند.

آیا زنده هستند؟

بسیاری از فلاسفه و دانشمندان دربارۀ تعریف اینکه چه چیزی زنده است بسیار بحث کرده اند. با توجه به هفت ویژگی زندگی، تمام موجودات زنده باید:  قادر به پاسخگویی به محرک ها باشند، در طول زمان رشد کنند، تولید مثل کنند، دمای بدن خود را به صورت پایدار حفظ کنند، انرژی را از طریق متابولیزم دگرگون کنند، از یک یا تعداد بیشتری سلول تشکیل شده باشند و با محیط اطرافشان انطباق پیدا کنند. با این حال برخی از اشکال زندگی با هر ویژگی منطبق نیستند. بسیاری از حیواناتِ ترکیبی مانند قاطر نمی توانند تولید مثل کنند چرا که نازا هستند. علاوه بر این سنگ ها می توانند رشد کنند البته به شکلی غیر فعال، با مواد جدیدی که روی آنها جریان دارد. اما هنگامی که یک تعریف ساده از “حیات” استفاده می شود مشکل این طبقه بندی کنار می رود.

آماش آدالجا پزشک بیماری های مسری و محقق مرکز امنیت بهداشت جان هاپکینز می گوید: « یک گربه، یک گیاه و یک سنگ را چند روز در یک اتاق رها کنید. وقتی که برگردید گربه و گیاه تغییراتی خواهند داشت اما سنگ اساسا همانطور باقی مانده است. مانند سنگ، بیشتر ویروس ها اگر برای مدت نامعلومی در اتاق رها شوند همانطور باقی خواهند ماند. موجودات زنده قابلیت تولید مثل و اقداماتی برای حفظ خود دارند به این معنا که آنها می توانند دنبال معاش باشند و به شیوه هایی برای محافظت از خود رفتار کنند. به عبارت دیگر  آنها در حال انجام اقداماتی برای پیشبرد زندگیشان هستند مانند یک گیاه که ریشه هایش را برای پیدا کردن آب رشد می دهد و یا یک حیوان که به دنبال غذا است.»

وی افزود: « فکر نمی کنم ویروس ها واجد شرایط زنده بودن باشند. آنها در اصل بی اثر هستند مگر اینکه در تماس با یک سلول زنده قرار بگیرند. ویژگی هایی از ویروس ها ممکن است آنها را در مرزهای زنده بودن قرار دهد. آنها حاوی مواد ژنتیکی هستند: DNA یا RNA. این ویژگی با سنگ ها یکسان نیست اما به وضوح از نظر عملیات تولید مثل و محافظت از خود حتی مانند باکتری ها نیستند.»

دکتر یانگ میکروب شناس دانشگاه کالیفرنیا می گوید: « بدون یک سلول، یک ویروس نمی تواند خودش را باز تولید کند و اگر زندگی را چیزی تعریف کنیم که به صورت مستقل قادر به تولید خود است، از این نظر واقعا زنده نیست. اگر کمی در تعریف حیات سهل گیرانه تر باشیم آنگاه چیزی که می تواند با کمک گرفتن، یک نسخه از خود را کپی کند، زنده نامیده می شود. اینگونه تصور می شود که شکل های اولیۀ حیات روی زمین مولکول های RNA بوده اند، از آنجایی که مولکول های RNA تحت شرایط مناسب می توانند نسخه هایی از خود را کپی کنند، ویروس ها ممکن است از آنها تکامل یافته باشند، اما قابلیت باز تولید خود را از دست داده باشند.»

ترجمه : پوریا اکبری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.