بیگ بنگ: از همان زمانی که داروی ال‌اس‌دی(LSD) با نام شیمیایی اسید لایزرژیک دی اتیل آمید در سال 1938 ساخته شد، محققان در حال بررسی جنبه‌های قابل توجه آن بوده‌اند. آنان می دانستند که این دارو تاثیر عمیقی بر روی افراد می گذارد؛ در مواردی، باعث توهم شده و خودآگاهی را دستخوش تغییر می کند؛ اما دلیل و چراییِ آن برای محققان در هاله‌ای از ابهام بوده است.

LSDTrip webبه گزارش بیگ بنگ، حالا شرایط در حال تغییر است. یک تیم از محققان بیمارستان روانی در زوریخ مدعی شدند که می دانند وقتی کسی این دارو را مصرف می کند، چه اتفاقی در مغرش رخ می دهد. این اکتشاف می تواند نقش ارزنده‌ای در تحقیقات آتی پیرامون اختلالات روانی ایفا کند. در این مطالعه، همزمان که مغز 25 فرد داوطلب مورد اسکن قرار داشت، از داوطلبان خواسته شد تا داروی ال‌اس‌دی را مصرف نمایند. البته افزون بر آن، داروی دیگری به نام کِتانسرین هم به افراد داده شد. این دارو، گیرنده‌های سروتونین را مسدود می کند. سروتونین نوعی انتقال دهنده عصبی است که قبلا تصور می شد نقش مهمی در تجربه ال‌اس‌دی دارد.

وقتی محققان از داوطلبان خواستند تا به سوالات یک پرسشنامه جامع جواب دهند، مشخص شد، افرادی که کِتانسرین مصرف کردند، هیچ کدام از اثرات دارویی ‌ال‌اس‌دی را تجربه نکردند. یکی دیگر از نتایج شگفت‌آور این بود: در اسکن‌ها مشخص شد که ‌ال‌اس‌دی مسیر میان چهار بخش از مغز مِن جمله تالاموس را دچار اختلال می کند. تالاموس بعنوان یک فیلتر اطلاعات عمل می کند. این دارو باعث شد اطلاعات بیشتری از تالاموس به سایر بخش‌های مغز جاری شود.

محققان اعلام کردند حالا که درک بهتری از نحوه تاثیر ‌ال‌اس‌دی بر مغز دارند، می توانند از این اطلاعات برای مطالعه اختلالاتی نظیر افسردگی و اسکیزوفرنی، استفاده کنند. «کاترین پرلر»، نویسنده و محقق در مصاحبه با روزنامه گاردین اعلام کرد: « ما کم‌کم در حال پی بردن به تاثیر داروی ‌ال‌اس‌دی در مغز هستیم. اگر قرار است داروهای جدیدی بسازیم، بسیار مهم است که از این قضیه سر در بیاوریم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله «PNAS» منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. ماده ای دیگری مثل DMT (دی متیل تریپتامین) باعث توهم و خودآگاهی الهی میشه که اثر این خیلی سریع و گذراست زیرا مصرف‌کننده می‌تواند یک تجربه کامل روانگردان را در زمان بسیاری کمتری نسبت به ترکیب‌های دیگر همانند ال‌اس‌دی یا مجیک ماشروم داشته باشد .
    https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%85%D8%AA%DB%8C%D9%84%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%BE%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86