بیگ بنگ: یک تیم بین‌المللی از محققان موفق به یافتن قطعات متعددی از بافت‌های گیاهی نشاسته در آتشگاه‌های 120 هزار ساله شدند. این اکتشافات مربوط به محل باستان‌شناسی رودخانه کلازیس، مجموعه غارها و پناهگاه‌های سنگی در ساحل سیتسیکاما بین پورت الیزابت و خلیج پلتنبرگ در آفریقای جنوبی است.

image Early Humans Starchبه گزارش بیگ بنگ، شواهد و قرائن از این فرضیه پشتیبانی می کند که تکرار ژن‌های گوارش نشاسته در انسان خردمند اولیه( هوموساپین‌ها)، یک واکنش تطابق‌پذیر نسبت به افزایش رژیم غذایی نشاسته‌دار بوده است. به لحاظ آناتومی، انسان‌های اولیه در 120 هزار سال گذشته می توانستند نشاسته‌های گیاهی مثل ساقه سیب‌زمینی و قارچ دنبلان را پخته و بخورند.

«سینتیا لاربی» نویسنده اصلی مقاله و دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه کمبریج بیان کرد: «این یافته خیلی هیجان‌انگیز است. شواهد زیستی و ژنتیکی قبلا نشان میداد که انسان‌های ابتدایی مشکلی در خوردن نشاسته نداشتند، اما این تحقیق قبلا انجام نشده بود. من و همکارانم آتشگاه‌ها و مراکز خاصی را در محل رودخانه کلازیس مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. نتایج ما نشان داد که این آتشگاه‌های کوچکِ دست نخورده برای پخت غذا و ریشه‌های نشاسته‌دار استفاده می‌شد و قارچ دنبلان هم بخشی از رژیم غذایی آن انسان‌ها بوده است. این اتفاق در 65 هزار تا 120 هزار سال گذشته انجام می‌شده است. علی‌رغم تغییر در راهبردهای شکار و فناوری‌های ابزار سنگی، انسان‌های آن دوره همچنان به پخت ریشه و قارچ دنبلان مشغول بودند.»

image Early Humans Starch
“سینتیا لاربی” به منطقه‌ای اشاره می کند که بافت‌های گیاهی نشاسته‌دار در آن پیدا شدند.

دکتر «سارا ورز» یکی از نویسندگان مقاله و محقق از دانشگاه ویتواترسراند در ژوهانسبورگ گفت: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که انسان‌های نخستین رژیم غذایی متعادلی داشتند و به مسائل اکولوژیکی هم توجه خاصی می کردند. آنها میتوانستند از محیط به نفع خود استفاده کنند تا غذاهای مناسبی تهیه کرده و حتی داروهایی را نیز درست کنند. این جوامع بشری با ترکیب ریشه‌ها و قارچ‌های دنبلان پخته شده با پروتئین‌ها و چربی‌های حاصل از ماهی‌ها توانستند به خوبی با محیط خود مطابقت پیدا کنند. این نشان میدهد که آنها هوش اکولوژیکی بالایی در 120 هزار سال قبل داشتند. شواهد بدست آمده از رودخانه کلازیس نشان میدهد که انسان‌های آن دوره شباهت رفتاری زیادی به انسان‌های امروزی داشتند.» یافته‌های این تحقیق در مجله Human Evolution منتشر شده است.