بیگ بنگ: نتیجه مطالعه محققان استرالیایی نشان می دهد تنها در 20 سال گذشته، انسان ها 10 درصد اراضی بکر جهان را از بین برده اند و اگر اقدام حفاظتی انجام نشود، وضعیت وخیم تر خواهد شد.

Deforestation in Amazon forest to cattle creation.به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، نویسندگان این مطالعه نوشتند کاهش فاجعه بار مناطق بکر جهان در دو دهه معادل 1.27 میلیون مایل مربع و به عبارتی دو برابر مساحت آلاسکا است. براساس این گزارش، بیشترین منطقه آسیب دیده آمازون است که از اوایل دهه 1990 میلادی 30 درصد از منطقه بکر و دست نخورده آن از دست رفته و در آفریقای مرکزی 14 درصد از کل مناطق بکر از بین رفته است.

این مطالعه، تازه ترین سند دال بر تاثیر اقدام های تخریبی انسان بر جهان طبیعی است. جیمز واتسون رهبر تیم تحقیق و از اساتید دانشگاه کوئینزلند استرالیا یافته های این تحقیق را متحیرکننده و همسان با انقراض گونه ها توصیف کرد و گفت: زمانی که آخرین نمونه جمعیت یک گونه از بین می رود، یعنی آن گونه منقرض شده است. سرزمین های بکر هم همین طور است اگر از بین بروند، به معنی انقراض یک سیستم تحول یافته در مدت چند میلیون سال است.

واتسون و تیم همکارش برای این تحقیق، نقشه جدیدی از مناطق بکر سراسر جهان تهیه و آن را با نقشه مشابه مربوط به اوایل دهه 1990 مقایسه کردند. محققان دریافتند دامنه از بین رفتن مناطق یاد شده تقریبا دو برابر تلاش های حفاظتی فعلی است و این امر از ضرورت تهیه و اجرای سیاست های بین المللی برای درک ارزش مناطق بکر و تهدیدهای بی سابقه فراروی این مناطق نشان دارد.

wilderness-areasتهیه کنندگان مطالعه، ‘مناطق بکر’ را به عنوان سرزمین هایی تعریف کردند که به لحاظ بیولوژیکی و اکولوژیکی به طور عمده دست نخورده هستند و اغلب دست انسان به آنها نرسیده است. براساس این مطالعه، امروزه تنها حدود 23 درصد سرزمین های جهان شامل اراضی دست نخورده و بکر هستند که بیشتر این اراضی نیز در آمریکای شمالی، شمال آسیا، شمال آفریقا و استرالیا قرار دارد.

در تازه ترین گزارش واتسون از سازمان ملل و سایر سازمان ها خواسته شده است در موافقتنامه های زیست محیطی آینده، مناطق بکر و دست نخورده مهم را به رسمیت بشناسند. به گفته واتسون، اگر امروز اقدام نشود، تمامی مناطق بکر جهان از بین می رود و چنین رخدادی برای وضعیت آب و هوایی و نیز جوامع انسانی آسیب پذیر یک فاجعه خواهد بود. وی تاکید کرد: وظیفه داریم برای فرزندان خود و برای فرزندان آنها اقدام کنیم. جزئیات بیشتر این پژوهش در Current Biology journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: huffingtonpost.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.