بیگ بنگ: یک تیم بین المللی از محققان در پروژه  eFLOWER به بازسازی اجداد گل های باستانی زمین پرداخته اند. گیاهان گل دار تاکنون با حداقل سیصد هزار گونه، متنوع ترین گروه گیاهان در سیاره زمین هستند. این گیاهان تقریبا شامل تمامی گونه های استفاده شده در غذاها، داروها و بسیاری دیگر از کاربردها می باشد.

مدل سه بعدی گل اجدادی که توسط تیم تحقیقاتی در پروژه eFLOWER ایجاد شده است.

به گزارش بیگ بنگ، گیاهان گل آور در حدود  140 میلیون سال پیش پدید آمدند؛ یعنی در اواخر دوره فرگشت گیاهان و سال های پایانی عصر دایناسورها. از آن زمان به بعد، گیاهان گل آور به طرز چشمگیری تنوع پیدا کرده اند. هیچ کس دلیل این اتفاق را نمی داند. منشأ و فرگشت اولیه گیاهان گل آور (به ویژه گل ها) همچنان یکی از معماهای بزرگ در علم زیست شناسی محسوب می شود.

دانشمندان می گویند: «تلاش های قبلی برای ایجاد دوباره گل های باستانی با استفاده از چارچوب مدرن فرگشت نژادی نهاندانه ها، درک ما را نسبت به صفات اجدادی گل ها گسترش داده است؛ مثل ساختار اجدادی برچه. با این حال، چندین جنبه اساسی گل های اجدادی به دلیل متغیر بودن ساختارهای شان، بصورت یک راز باقی مانده است.»

برای مثال، تک جنسی یا دو جنسی بودن گل های اجدادی همچنان نامشخص است. به گزارش تیم eFLOWER، گل های اجدادی دو جنسی بودند و دو بخش مذکر (پرچم) و مونث (برچه) داشتند؛ علاوه بر این، جوانه زنی برگ یا گلبرگ به طور حلقه وار در دور ساقه انجام می پذیرفت. در حدود 20 درصد از گل های موجود دارای این نوع جوانه زنی سه بخشی هستند؛ اما گل های سوسن و ماگنولیا به ترتیب دو و سه بخش دارند.

بازسازی جنسیت گل های اجدادی در نهاندانه ها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که گل های دو جنسی در زمره گل های اجدادی قرار دارند و گل های تک جنسی چندین بار بطور مستقل فرگشت یافته اند؛ نمودار مدور در مرکز شکل، احتمال نسبی حالات اجدادی بازسازی شده را در پانزده گره اصلی نشان می دهد.

«دکتر هروه سوکوئت» نویسنده ارشد از دانشگاه پاریس سود فرانسه در طی توضیحاتی گفت: «وقتی به نتایج کامل دست پیدا کردیم، من در بهت و حیرت فرو رفته بودم تا اینکه متوجه شدم نتایج قابل فهم و معقول هستند. هیچ کس به این شیوه در مورد فرگشت اولیه گل ها به تفکر نپرداخته است. معماهای بسیاری را می توان با سناریوی جدید توضیح داد.» «پروفسور جورگ شونبرگر» از دانشگاه وین اتریش افزود: «نتایج جدید، قسمت اعظمی از آنچه قبلا درباره فرگشت گل ها آموزش داده شده است را زیر سوال می برد.»

این تیم شکل گلها را در درخت تکاملی گیاهان گل آور شبیه سازی کردند؛ مثل فرگشت اولیه دو گروه از بزرگترین گیاهان گل آور به نام های  مونوکات ها (ارکیده، سوسن و چمن) و يوديکات ها (گل خشخاش، رز و گل آفتابگردان). «دکتر ماریا ون بالتازار» دانشمند ارشد در دانشگاه وین اتریش و یکی از نویسندگان مقاله گفت: «نتایج واقعا جالب توجه اند. این نخستین بار است که به بینش روشنی از فرگشت اولیه گل های نهاندانه دست می یابیم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله  Nature Communications منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. جالب بود
    لطفا یک مقاله در موردمعرفی رشته ی دانشگاهی فیزیک وگرایش هاش بزارید