بیگ بنگ: بر اساس یک تحقیق جدید به سرپرستی پروفسور “سیمون پولتون” از دانشگاه لیدز، سطوح اکسیژن حدود 200 میلیون سال پس از شروع رویداد اکسیژن‌رسانی بزرگ به طرز چشمگیری در نوسان بوده و اکسیژن‌رسانی جوی دائمی در نهایت حدود 2.22 میلیارد سال پیش رخ داد، یعنی حدود 100 میلیون سال پس از زمانی که قبلاً برآورد شده بود.

field image p gwبه گزارش بیگ بنگ، افزایش چشمگیر اکسیژن جوی اساساً شیمیِ محیط‌های سطحی و ماهیت سکونت‌پذیری کره زمین را تغییر داد. اکسیژن‌رسانی جوی اولیه حدود 2.43 میلیارد سال پیش رخ داد و باعث شروع رویداد “اکسیژن‌رسانی بزرگ” شد.

با تجزیه و تحلیل رسوبات دریایی از حوضه ترانسوال شرق آفریقای جنوبی که در حین این رویداد شکل گرفت، پروفسور “پولتون” و همکارانش کشف کردند که اکسیژن‌رسانی جوی اولیه، کوتاه مدت بوده و اکسیژن خیلی دیرتر به یک ویژگی دائمی از جو تبدیل شده است.

پروفسور “پولتون” گفت: «رویداد اکسیژن‌رسانی بزرگ اساساً محیط و سکونت‌پذیری کره زمین را تغییر داد. تصور می‌شود که این دورۀ ابتدایی اکسیژن‌رسانی بین 2.43 و 2.32 میلیارد سال پیش رخ داده است. هرچند، تحقیق ما نشان می‌دهد که در واقع اکسیژن‌رسانی جو حدود یک دورۀ 200 میلیون ساله به شدت ناپایدار بوده و اکسیژن‌رسانی جوی دائمی حدود 100 میلیون سال پس از آنچه قبلاً برآورد شده بود، رخ داده است.»

پروفسور “اندری بکر”، محقق در دانشگاه کالیفرنیا-ریورساید گفت: «این یافته‌ها چهار یخبندان گسترده که همزمان با رویداد اکسیژن‌رسانی بزرگ رخ داده‌اند را توضیح می‌دهند که برخی از آنها احتمالاً کل کره زمین را برای میلیون‌ها سال با یخ پوشاندند.»

«داده‌های جدید ما نشان می‌دهد که افزایش دائمی اکسیژن در واقع پس از یخبندان بزرگ نهایی در آن دوره رخ داده، نه قبل از آن. این مسئله قبلاً یک معمای بزرگ در درک ما از روابط بین اکسیژن‌رسانی جوی اولیه و ناپایداری اقلیمی شدید بوده است.» نویسندگان این مطالعه این دوره را مجدداً تحت عنوان «دورۀ اکسیژن‌رسانی بزرگ» نامگذاری کردند.

داده‌ها یک دورۀ 1.5 میلیارد ساله از پایداری جوی و زیست‌محیطی بعدی را نشان می‌دهند. این وضعیت همچنان باقی ماند تا اینکه دومین دوره‌ی بزرگِ افزایش اکسیژن و ناپایداری اقلیمی در پایان دوره‌ پرکامبرین رخ داد. پروفسور “پولتون” گفت: «اگر ندانیم اکسیژن‌رسانی جوی دائمی واقعاً چه زمانی رخ داده، نمی‌توانیم دلایل و پیامدهای اکسیژن‌رسانی جوی که مهمترین کنترل بر روی سکونت‌پذیری کره زمین بوده را درک کنیم. در نهایت این قطعه از پازل را در اختیار داریم.» نتایج این تحقیق در مجله Nature منتشر شده است.

ترجمه: سحر ‌الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.