بیگ بنگ: ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و توییتر می‌گوید که می‌خواهد یک ربات هوش مصنوعی گفتگوگر موسوم به TruthGPT را برای رقابت با شرکت OpenAI و گوگل راه‌اندازی کند.

Elon Musk

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، برنامه‌های ایلان ماسک برای شرکت هوش مصنوعی خودش که چند روز پیش اخبار تاسیس آن تحت عنوان X.AI منتشر شد، در حال پی‌ریزی است. اکنون این کارآفرین ثروتمند و پرحاشیه دنیای فناوری گفته است که می‌خواهد رقیبی ایجاد کند که بتواند شرکت OpenAI و گوگل را به چالش بکشد.

ماسک در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز گفته که به این فکر می‌کند که این سرمایه‌گذاری را «TruthGPT» بنامد و هدف آن ایجاد یک «هوش مصنوعی حداکثر حقیقت‌جو است که سعی در درک ماهیت جهان دارد» و امیدوار است که فواید آن بیشتر از ضررش باشد.

ماسک اذعان کرد که با یک نقطه ضعف قابل توجه نسبت به رقبای خود شروع می‌کند، زیرا دیر شروع کرده است. البته همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد، در حال حاضر مشخص نیست که برنامه‌های او چقدر جدی هستند یا چه زمانی محقق می‌شوند.

اما گمانه‌زنی‌ها در مورد جاه‌طلبی‌های ماسک در زمینه هوش مصنوعی افزایش یافته است، زیرا او اخیراً درخواستی را برای تاسیس شرکتی به نام X.AI Corp ثبت کرده است. همچنین گزارش شده است که او هزاران پردازنده گرافیکی را خریداری کرده و پژوهشگرانی را از شرکت DeepMind برای یک پروژه ناشناخته هوش مصنوعی استخدام کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا این دو ابتکار با هم مرتبط هستند یا خیر، چرا که به هر حال ایلان ماسک به جابجایی کارمندان در شرکت‌هایش مشهور است.

ماسک می‌گوید، انگیزه او ناشی از نگرانی در مورد جهت‌گیری هوش مصنوعی و تهدیدی است که می‌تواند برای بشریت ایجاد کند. قابل ذکر است که او یکی از حامیان اولیه و یکی از هم‌بنیان‌گذاران شرکت OpenAI بوده است که در سال ۲۰۱۵ به راه‌اندازی آن کمک کرد، اما پس از اختلاف نظر با سم آلتمن مدیرعامل کنونی این شرکت در مورد اینکه چه کسی سازمان را اداره کند، از این شرکت فاصله گرفت. اخیراً نیز او از OpenAI به دلیل ایجاد یک تجارت انتفاعی و همکاری با مایکروسافت انتقاد کرده است.

در حالی که مشخص نیست برنامه‌های ایلان ماسک در حوزه هوش مصنوعی چگونه می‌تواند روی توییتر تأثیر بگذارد، او یکی از ویژگی‌های آتی این سرویس را معرفی کرده است. وی گفت، توییتر در حال کار بر روی یک ویژگی است که به کاربران اجازه می‌دهد پیام‌های مستقیم خود را به صورت اختیاری رمزگذاری کنند و امیدوار است این ویژگی اواخر ماه آینده عرضه شود.

پیام‌های مستقیم رمزگذاری شده سال‌هاست که شایعه شده است و ماسک یکی از طرفداران شناخته شده برنامه‌های پیام‌رسانی رمزگذاری‌شده است و قبلاً نیز گفته بود که توییتر باید رمزگذاری را ارائه دهد. وی توضیح داد: اگر در مکالمه‌ای هستید که فکر می‌کنید حساس است، می‌توانید به سادگی رمزگذاری را روشن کنید و سپس هیچ‌کس در توییتر نمی‌تواند ببیند در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: interestingengineering.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.