بیگ بنگ: به گفته ایلان ماسک، اولین بیمار انسانی تراشه‌ی مغزی نورالینک را دریافت کرده است. ظاهراً این کاشت موفقیت آمیز بوده و به گفته‌ی ماسک، این بیمار اکنون یک روز پس از جراحی به خوبی در حال بهبودی است. نام این محصول اولیه «تله‌ پاتی» نام دارد.

Neuralink

هدف شرکت نورالینک که توسط ایلان ماسک تاسیس شده، ایجاد رابط‌های مغز و کامپیوتر است. ماسک ادعا کرده که این تراشه روزی می‌تواند مردم را قادر به تجربه واقعیت‌های متفاوت کند.

سازمان غذا و دارو آمریکا پاییز ۲۰۲۳ به نورالینک اجازه داد نخستین آزمایش بالینی برای تست ایمپلنت روی انسان‌ها را انجام دهد، این امر نقطه عطف مهمی در بلندپروازی‌های نورالینک برای کمک به بیماران برای غلبه بر بیماری‌های عصبی و همینطور فلج نخاعی، به حساب می‌آید.

تراشه نورالینک موسوم به N۱ به شکل و اندازه یک سکه است. این دستگاه جایگزین تکه‌ای از جمجمه بیمار می‌شود که همسطح با استخوان اطراف آن در زیر پوست قرار می‌گیرد. تراشه N۱ با ۶۴ سیم ظریف و انعطاف‌پذیر که از لایه سخت و محافظ مغز عبور می‌کنند، توسط یک ربات جراح به نام R۱ با دقت بالا به قشر زیرین مغز وارد می‌شود.

Neuralink implant

شاید روزی در آینده، این ایمپلنت‌ها به طور بالقوه بتوانند پیام‌ها را در اطراف آسیب‌های سیستم عصبی هدایت کنند تا دوباره به اندام‌های پایین بدن متصل شوند و برخی از حس‌ها و همچنین کنترل حرکتی را بازیابی کنند. آنها همچنین می‌توانند با قشر بینایی ارتباط برقرار کنند تا بینایی را برای نابینایان به ارمغان بیاورند.

هدف نهایی این است که این فناوری برای عموم مردم در دسترس قرار گیرد. مغز انسان در حال حاضر از طریق رابط‌های آهسته مثل صفحه کلید، صفحه نمایش لمسی، نرم افزار تشخیص صدا و غیره با رایانه‌ها ارتباط برقرار می‌کند. در حالی که قصد ایلان ماسک این است که این مانع را از میان بردارد و امکان انتقال داده با پهنای باند بالا و فوق‌العاده سریع بین سخت‌افزار و بدن انسان را فراهم کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: theguardian.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. ربات های انسان نما و انسان های ربات نما! چه شیر تو شیری میشه آینده…