بیگ بنگ: مطالعه جدید بر روی DNA باستانی این احتمال را رد می کند که ساکنین جزیره ایستر با بومیان آمریکای شمالی به محض ورود به جزیره در سال 1722 تلفیق شده اند.

فهرن-اشمیتز و همکارانش هیچ شواهدی مبنی بر تلفیق راپانویی ها با بومیان آمریکا قبل و بعد از ورود اروپایی ها کشف نکردند.

به گزارش بیگ بنگ، جزیره ایستر (که راپانویی نیز نامیده می شود) یک جزیره دور افتاده در جنوب شرقی اقیانوس آرام است که رمز و راز بسیاری در خود دارد. این جامعه کوچک چگونه توانست مجسمه های خیلی غول آسا را بسازد؟ و چه چیزی باعث فروپاشی این جامعه شد؟ محققان همچنین نسبت به نوع ارتباط ساکنین بومی جزیره ایستر تحت عنوان راپانویی با آمریکای جنوبی ها قبل از رسیدن اروپایی ها کنجکاو بودند.

شواهد ژنتیکی اولیه ارتباط اولیه بین راپانویی ها و بومیان آمریکای جنوبی را تأیید می کند. اما مطالعه جدید در Current Biology این یافته ها را به چالش کشید. نویسنده ارشد، دکتر لارس فهرن-اشمیتز از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز گفت: «هیچ شواهدی مبنی بر جریان ژنتیکی بین ساکنین جزیره ایستر و آمریکای جنوبی یافت نکردیم. واقعأ تعجب کردیم که هیچ چیزی پیدا نکردیم. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد این امر محتمل است، بنابراین باید شواهد مستقیمی از تماس ساکنین جزیره  ایستر با بومیان آمریکای شمالی قبل از ورود اروپایی ها کشف می کردیم، اما اینچنین نشد.»

نسبت های اجدادی نمونه های راپانویی باستان در زمان مقایسه با پایگاه دادۀ جمعیت مرجع.

دکتر فهرن-اشمیتز و همکارانش نمونه های استخوان باقی مانده از اسکلت های باستانی پنج راپانویی را تجزیه و تحلیل کردند؛ این بقایا در دهه 80 حفاری شده بودند و بخشی از مجموعه ی موزه ی کون-تیکی در اسلو، نروژ را تشکیل می دادند. نویسندگان گفتند: «DNA از جمله ژنوم های میتوکندریایی کامل و ژنوم های اتوزومومی کم پوشش نشان داد که DNA افرادِ نمونه برداری شده در حیطۀ تنوع ژنتیکی پولینزی های باستان و کنونی قرار دارد.» دکتر فهرن-اشمیتز افزود: «می توانیم این فرضیه را رد کنیم که هریک از این افراد دارای جد بومی آمریکا هستند. داده های ما نشان می دهد که جد بومی آمریکا در ساکنین معاصر جزیره ایستر قبل از برقراری تماس با اروپایی ها وجود نداشته و علت آن می تواند وقایع تاریخی گذشته باشد.»

بر اساس پژوهش این تیم، بردگی، صید نهنگ، تبعیدهای دسته جمعی و فعالیت های دیگر در زمان پس از برقراری ارتباط با اروپایی ها فرصت هایی را برای تلفیق با آنها ایجاد کرد که در اثر ژنتیکیِ ساکنین کنونی جزیره ایستر باقی مانده است. دکتر فهرن-اشمیتز گفت: «محتمل ترین سناریو این است که فقط یک دوره وجود نداشته است. این نتایج به یک سئوال پاسخ می دهد اما سئوالات دیگر را بدون پاسخ باقی می گذارد. این داستان خیلی پیچیده تر از حد انتظار است.»

ترجمه: سحر  الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.