بیگ بنگ: شرکت نورالینک متعلق به “ایلان ماسک” برای انجام آزمایش کاشت تراشه در مغز انسان از سازمان غذا و داروی آمریکا، تاییدیه دریافت کرد.

image

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، نورالینک در توییتی نوشت: «ما با هیجان این خبر را به اشتراک می‌گذاریم که تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا را برای آغاز اولین مطالعه‌ی بالینی در انسان دریافت کرده‌ایم. این نتیجه‌ی کار باورنکردنی تیم نورالینک در همکاری نزدیک با سازمان غذا و دارو و اولین قدم مهمی است که روزی به فناوری ما اجازه می‌دهد به افراد زیادی کمک کند.»

نورالینک در حال کار بر روی فناوری است که مغز انسان را به یک رابط کامپیوتری متصل می‌کند که می‌تواند به افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی کمک کند تا با دستگاه‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و آنها را کنترل کنند. برای مثال، فردی که فلج شده است، تنها با تصور حرکت دادن دست خود می‌تواند از تلفن همراهش استفاده کند. اما به گفته‌ی ماسک، هدف جاه‌طلبانه درازمدت این پروژه این است که انسان‌ها را به «شناخت مافوق بشری» مجهز کند.

زمان این تاییدیه با بیانیه ماسک در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ مطابقت دارد که گفته بود نورالینک برای دریافت تاییدیه به سازمان غذا و دارو درخواست داده است و در آن زمان گفته بود که انتظار دارد حدود شش ماه طول بکشد تا تصمیم‌گیری انجام شود.

اکنون پرسش بزرگ این است که دقیقا چگونه نورالینک شرکت‌کنندگان آزمایشی خود را از بین کسانی که داوطلب می‌شوند، انتخاب می‌کند. این شرکت اعلام کرد که جذب افراد برای کارآزمایی بالینی هنوز آغاز نشده، اما قول داد به زودی اطلاعات بیشتری در این مورد اعلام کند. “ماسک” سال گذشته گفت که قصد دارد این دستگاه را در مغز خودش کاشت کند، اما تعداد کمی از او انتظار دارند که یکی از شرکت‌کنندگان آزمایش اولیه باشد.

Neuralink

به گزارش رویترز، پیش از این، سازمان غذا و دارو تعدادی از مواردی را که می‌خواست نورالینک پیش از اینکه تاییدیه آزمایش‌های انسانی را دریافت کند، به آنها رسیدگی کند، مطرح کرده بود. موارد ذکر شده به باتری لیتیومی دستگاه، خطر حرکت سیم‌های تراشه به داخل مغز و چگونگی استخراج ایمن دستگاه بدون آسیب رساندن به بافت مغز مربوط می‌شدند.

نورالینک پیشتر در نمایشی از تراشه مغزی خود، یک میمون را نشان داد که تنها با فکر کردن بازی کامپیوتری را انجام می‌دهد و همچنین نشانگر ماوس را با افکار خود حرکت می‌دهد. این شرکت به دلیل استفاده از حیوانات برای آزمایش مورد انتقاد قرار گرفته است، اما ماسک همیشه ادعا کرده که با حیوانات رفتاری انسانی می‌شود.

محققان دیگری در حال توسعه فناوری مشابه نورالینک هستند. به عنوان مثال، دستگاهی به نام BrainGate به یک مرد فلج اجازه می‌دهد تا با تبدیل دستخط خیالی خود به متن، افکار خود را با دیگران در میان بگذارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: digitaltrends.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. یکی دیگر از اهداف بلند مدت نوارلینک اینه که : با کمک تراشه خود ، ضریب هوشی انسان رو به شدت افزایش بده به گونه ای که بتونه به راحتی به تمامی زبان های دنیا صحبت کنه و با ذهنش وسایل الکتریکی مثل : تلویزیون ، یخچال ، موبایل ، چراغ های خانه … خاموش روشن و کنترل کنه ، از نظر من برای اینکه بشه به این تکنولوژی اطمینان کامل کرد ، باید حداقل ۲۰ سال دیگه صبر کرد یعنی زمانی که خیلی ها این تراشه و کار گذاشتن و به اصطلاح در دراز مدت توانایی ها و نقاط ضعف خودش رو نشون داده باشه

  2. اگر واقعا ادعا های ماسک و شرکت نورالینک درست باشه ، این تراشه میتونه میانگین عمر انسانها رو حداقل ۲۰ سال افزایش بده و احتمال بروز انواع سرطان رو تقریبا به صفر برسونه ، چون میتونه تمامی فعالیت های عصبی و هورمونی بدن رو تحت کنترل خودش در بیاره و از رشد و یا کاهش بی رویه سلول ها جلوگیری کنه ، تنها مشکل این تراشه از نظر من اینه که : مدام نیاز به شارژ داره و همیشه باید شارژرش ( که باتری میخوره ) همراهتون باشه و هر وقت شارژ تراشه رو به اتمام باشه خودش توی سر حالت ویبره ایجاد میکنه تا فرد متوجه بشه و شارژر و که بیسیم هست بر روی اون قسمت از پوست سر که تراشه کار گذاشته شده قرار بده