بیگ بنگ: براساس تحقیقات جدید، تغییرات فرگشتی در مغز انسان می تواند نقش اصلی را در بروز بیماری‌های روانی از قبیل اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی ایفا کند.

به گزارش بیگ بنگ، محققان موفق به شناسایی رشته‌های بلند DNA موسوم به «آرایش‌های تکرار» در یک ژن شده‌اند که بر انتقال کلسیم در مغز تسلط دارد. نویسنده ارشد «دیوید کینگزلی» در یک مصاحبه خبری خاطر نشان کرد: «تغییر در ساختار و توالی این آرایش‌های نوکلئوتیدی احتمالا منجر به بروز تغییراتی در عملکرد ژن CACNA1C در طول فرگشت انسان شده است و شاید خطر بیماری عصبی-روانی را در انسان‌های امروزی تعدیل کرده باشد.» آقای کینگزلی استاد زیست‌شناسی رشد در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا است.

محققان نشان دادند که یافته‌ها می تواند زمینه را برای بکارگیری شیوه‌های درمانی بهتر در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی مهیا نماید؛ این دو بیماری در حدود 3 درصد از افراد را در سرتاسر جهان درگیر کرده‌اند. طبقه بندی بیماران براساس آرایش‌های تکرارشان می تواند در شناسایی افرادی که به احتمال زیاد به داروهای کانال کلسیم واکنش نشان می دهند، نقش موثری داشته باشد. البته تاکنون نتایج واحدی بدست نیامده است.

آقای کینگزلی افزود: «تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود آیا بیمارانی که تغییر در ژن CACNA1C را تجربه کرده‌اند، از فعالیت کانال کلسیمی بالایی برخوردارند یا خیر.» آرایش‌های تکرار در ژن CACNA1C فقط در انسان‌ها به وقوع می پیوندد. به گفته کینگزلی، احتمال می رود این آرایش‌ها به انسان یک مزیت فرگشتی(تکاملی) اعطا کرده باشد؛ علی‌رغم اینکه خطر بیماری‌هایی نظیر اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی افزایش پیدا کرده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله آمریکایی «Human Genteics» منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. یکی بهم کمک کنه سالهاست دو قطبی و سایکو دارم ولی درمان نمیشم موندم چیکار کنم.حتی حاضرم بدنمو احدا کنم برای تحقیقات علمی. بمیرم راحت شم. از زندگی دیگه بدم مییاد.