بیگ بنگ: محققان آژانس علم و فناوری زمینی-دریایی ژاپن قصد دارند با استفاده از یک کشتی و سوراخ کردن کف اقیانوس برای اولین بار به گوشته(جبه) زمین برسند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، کشتی چیکو که برای این منظور طراحی شده است قرار است مورد استفاده گروهی از محققان بین‌المللی قرار بگیرد. محققان این مرکز تحقیقاتی ژاپنی در هفته‌های گذشته در حال بررسی ساختار پوسته کف اقیانوس در هاوایی آمریکا بوده‌اند تا مناسب‌ترین نقطه برای نفوذ به گوشته زمین را بیایند. البته دو نقطه دیگر در دریاهای کاستاریکا و مکزیک نیز مورد نظر محققان هستند تا در صورتی که عملیات در هاوایی ناموفق بود به سراغ آنها بروند.

دلیل انتخاب اقیانوس برای نفوذ به گوشته این است که ضخامت پوسته‌های قاره‌ای دو برابر پوسته‌های اقیانوسی است و به همین دلیل نفوذ به آنها آسان‌تر است. مته سوراخ‌کننده کشتی چیکو باید مسافت 4 کیلومتری آب اقیانوس را بپیماید و بعد از سوراخ کردن پوسته 6 کیلومتری به گوشته زمین برسد.

84 درصد از ساختار زمین را گوشته تشکیل می‌دهد و  حالتی نیمه جامد دارد و مانند خمیر است. گوشته اطراف هسته را فرا گرفته‌است، مواد سازنده گوشته سیلسیم، اکسیژن، آهن، منیزیم و کلسیم هستند. مطالعه فعالیت‌های گوشته می‌تواند به پیش‌بینی بهتر رفتارهای پوسته زمین، حرکت صفحات مختلف آن و پیش بینی زلزله کمک فراوانی نماید.

بخش بزرگی از بودجه این تحقیقات از طرف دولت ژاپن تامین می‌شود که حدود 542 میلیون دلار است. محققان این پروژه علاوه بر بررسی ساختار گوشته و تاثیر آن بر لایه بالایی به دنبال بررسی وجود حیات میکروبی در این لایه از زمین هستند. پیش‌بینی می‌شود عملیات نفوذ به گوشته حداکثر تا سال 2030 آغاز شود و تا آن زمان یافتن بهترین نقطه در کف اقیانوس برای نفوذ به گوشته ادامه خواهد داشت.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: engadget.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. یعنی 30 سال دیگه این کار رو میکنن؟ و اینکه اگه تو اقیانوس کفش رو سوراخ کنن خیلی خطرناکه چون اب نفوذ پیدا میکنه پایین و اقیانوس خالی میشه از اب و ابش میره تو زمین و معلوم نیست بعدش چی میشه!!!!

    1. راستی دوست من چند سالته ؟ راست میگه بنده خدا با محاسباتی که کردن 30 سال دیگه آب کف اقیانوس بره تو زمین همه مون از تشنگی میمیریم که باید جلوشونو بگیریم و نزاریم زمین رو سوراخ و انگولک کنن تا فرصت هست.