بیگ بنگ: بیش از دو هفته از جام جهانی فوتبال در روسیه گذشته و نتایج غیرمنتظره‌ای بدست آمده است. تیم‌های بزرگ به خودشان فشار می‌آورند و تیم‌های کوچک مثل زمین‌لرزه ظاهر می‌شوند. جدا از دعواهای فوتبالی، شب‌های سفید روسیه به آسانی خود را با یک بازی به شدت فیزیکی مثل فوتبال وفق نمی‌دهند. ببینید که ساعات طولانی شدۀ روشن ماندن چراغ‌های شهر چگونه بر ریتم روزانه بدن تأثیر می گذارد.

white nights in st petersburg russia xبه گزارش بیگ بنگ، شب‌های سفید پدیده‌ای است که مختص سنت‌پترزبورگ است. نور هرگز واقعأ در زمان روز خاموش نمی‌شود. «تاریک‌ترین» زمان در واقع گرگ و میش پس از نیمه شب است. این موضوع به این دلیل است که به علت وسعت مدار عرضی، طلوع و غروب خورشید به اندازه‌ای به هم نزدیک می شوند که خورشید دیگر نمی تواند در افق برود و در نتیجه شب‌ها روشن می مانند. در حالیکه سنت‌پترزبورگ – و جذب توریست – یک پدیده‌ی مهم محسوب می شود، ساعات روشنایی روز در روسیه به شدت افزایش پیدا می کند. مثلأ یک روز در مسکو، خورشید ساعت 9:18 شب غروب و فردا دوباره ساعت 3:45 صبح طلوع می‌کند.

نور چه اثراتی بر ریتم روزانه‌ی بدن می‌گذارد؟

نور مهمترین نشانه برای ریتم شبانه‌روزی یا روزانه‌ی بدن است – به ویژه برای تمام فرآیندهای بدنی که در یک چرخۀ 24 ساعته رخ می‌دهند. تا جاییکه می‌دانیم، مهمترین و چرخه‌ بدن که به نور بستگی دارد چرخه‌ی بیداری است. تحقیقات نشان می دهد که وقتی همه جا روشن باشد به آسانی نمی‌توان خوابید. اگر به آن عادت نداشته باشید خوابیدن در روز برایتان دشوارتر خواهد بود. یک خواب شبانه‌ی خوب برای عملکرد بهینۀ بدن حیاتی است.

White Nights in Saint Petersburgخواب چه نقشی در سلامت فیزیولوژیکی بدن ایفا می‌کند؟

خواب برای استراحت و بازیابی بدن اهمیت دارد. برای اینکه عملکردهای شناختی به بهترین شکل انجام شوند به خواب کافی نیاز دارند. مشخص بود که ‎شب‌های طولانی مدت برای بازیکنان فوتبال مزاحمت ایجاد می‌کنند. مثلأ دله آلی فوتبالیست تیم انگلیس به رسانه‌ها گفت که با مشقت ساعت 3 صبح از خواب بیدار می‌شد. تیم انگلیس پرده‌های تاریکی را در محل اقامتش نصب کرد. طرفداران فوتبال در روسیه نیز شب‌های طولانی را بیدار می مانند.

چگونه می‌توان با یک ریتم شبانه‌روزیِ تغییر یافته مقابله کرد؟

راه‌حل آن خواب و بیداری به موقع است. هرچند، برای مدت‌ زمان کوتاه مثل جام جهانی، هورمون‌هایی مثل ملاتونین می‌توانند کمک کننده باشند. ملاتونین برای ریتم شبانه‌روزی بدن حیاتی است. البته سئوال سختی است اگر بپرسیم این هورمون دوپینگ محسوب می‌شود یا خیر.

ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: medibulletin.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.