بیگ بنگ: یافته‌های جدید نشان می‌دهد چرخش هسته درونی زمین حدود سال ۲۰۰۹ تقریبا متوقف شده و بعد به سمت مخالف تغییر جهت داده است.

core
در عمق ۵۰۰۰ کیلومتری زمین، هسته درونی می‌تواند مستقل بچرخد زیرا در فلز مذاب هسته بیرونی شناور است‌

بر اساس پژوهشی جدید، هسته درونی زمین دیگر هم‌جهت با بقیه سیاره زمین نمی‌چرخد و حتی شاید دارد در جهت مخالف می‌چرخد. “هسته درونی زمین‌” گویی آهنین و داغ در ابعاد سیاره پلوتو است که باعث ایجاد میدان مغناطیسی زمین می‌شود. این میدان موجب حفظ اتمسفر و در نتیجه پشتیبانی از حیات می‌شود.

در این پژوهش جدید محققان، با بررسی امواج لرزه‌ای زلزله‌های مکرر شش دهه اخیر، حرکات “هسته‌ درونی زمین” را دنبال کردند. زیرا ما نمی‌توانیم دقیقاً ۶۳۷۱ کیلومتر را تا مرکز زمین حفاری کنیم تا ببینیم آنجا چه خبر است، بنابراین دانشمندان از امواج لرزه‌ای ناشی از زلزله برای درک فرایند داخلی سیارۀ ما استفاده می‌کنند.

به گفته “شیائودونگ سونگ” و “یی ینگ” نویسندگان این مقاله از دانشگاه پکن، یافته‌های آنان نشان می‌دهد چرخش هسته درونی «حدود سال ۲۰۰۹ تقریبا متوقف شده و بعد به سمت مخالف تغییر جهت داده است». آن‌ها به خبرگزاری ای‌اف‌پی گفتند: «به عقیده ما، هسته درونی، نسبت به سطح زمین، مانند تاب به عقب و جلو می‌چرخد. یک دور نوسان کامل حدود هفت دهه طول می‌کشد، به این معنی که تقریبا هر ۳۵ سال یک بار تغییر جهت می‌دهد.»

آن‌ها در ادامه افزودند تغییر جهت قبلی در اوایل دهه ۱۹۷۰ رخ داد و پیش‌بینی می‌شود بعدی در اواسط دهه ۲۰۴۰ باشد. به گفته محققان، چرخش فعلی تقریبا هم‌راستا با تغییرات «طول روز» است‌ـ اختلاف‌های جزئی در مدتی که طول می‌کشد تا زمین حول محورش بچرخد. شواهد موجود حاکی از آن است آنچه در هسته درونی زمین رخ می‌دهد تاثیر چندانی بر ما که روی سطح زندگی می‌کنیم ندارد. اما به عقیده دانشمندان، بین تمام لایه‌های زمین از هسته درونی تا سطح ارتباط فیزیکی وجود دارد.

اما چه عاملی باعث برعکس شدن حرکت هسته شده است؟ بر طبق محاسبات دانشمندان چینی، کوچکترین عدم توازن میان میدان‌های گرانشی و الکترومغناطیسی می‌تواند باعث کند شدن یا حتی چرخش معکوس هسته درونی زمین شود! جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ/ منابع: nature.com , sciencenews.org