بیگ بنگ: اگر فکر می‌کنید که در جای خود روی زمین محکم و ثابت ایستاده‌اید دوباره فکر کنید و کمربند خود را محکم کنید زیرا شما به همراه زمین در حال حرکت و سفر هستید، نه تنها ثایت نیستید بلکه حرکت‌های مختلفی را در فضا تجربه می‌کنید، در زیر به اختصار این حرکات را شرح می دهیم.

EarthsRotation

1) حرکت وضعی: حرکتی است که ما به دلیل چرخش زمین به دور محورش داریم. وقتی زمین در هر 24 ساعت یک بار به دور خود می چرخد، هرنقطه ای روی سطحش دایره ای را در فضا طی می کند که شعاع این دایره برابر است با فاصله عمودی آن نقطه تا محور چرخش زمین. در دو قطب زمین این شعاع صفر و سرعت صفر و در استوا برابر با شعاع زمین است و بنابراین با سرعتی معادل ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت می چرخد.

2) حرکت انتقالی زمین به دور خورشید: حرکت سالانه زمین به دور خورشید از غرب به شرق است. فاصله ای که زمین در مدت یک سال به دور خورشید که مقدار آن ۳۶۵٫۲۵۶۴ شبانه‌روز معادل ۳۶۵ شبانه‌روز و ۶ ساعت و ۹ دقیقه و ۱۰ ثانیه‌ طی می کند و حدود 942 میلیون کیلومتر می باشد، پس سرعت زمین در مدارش به دور خورشید، 107535 کیلومتر در ساعت و بیشتر از سرعت حرکت سطح زمین به دور خودش است. باز هم متوجه این سرعت نمی شویم چون ما و زمین همزمان با این سرعت ، حرکت می کنیم اما اگر کسی روی سطح خورشید باشد، این سرعت را تشخیص می دهد.

3) حرکت تقدیمی: حرکتی است که به موجب خم بودن محور زمین نسبت به مدار خود ایجاد می‌شود و در نتیجهٔ کشش گرانشی خورشید، ماه و سیاره ها بر برآمدگی استوای زمین به‌ وجود می‌آید. این جابجایی و تغییر محور دوران زمین را حرکت تقدیمی می‌نامند و هر ۲۶ هزار سال یک بار یک دایره را در آسمان تکمیل می‌کند. این حرکت به خاطر تاثیر برآیند نیروهای گرانشی وارد بر زمین است و تاثیری که از آن مشاهده می‌شود تغییر امتداد قطبین سماوی است. در حال حاضر محور چرخشی زمین تقریباً در امتداد ستاره قطبی است ولی به‌دلیل این حرکت طی 26 هزار سال آینده جا به جا می شود.

4) حرکت رقص محوری: وجود ماه به عنوان یک قمر طبیعی حرکات زمین را پیچیده می کند، این حرکت تنها یک لرزش سینوسی در مدار زمین ایجاد می‌کند. که دلیل این امر جاذبه و چرخش ماه به دور زمین است. مدار ماه نسبت به دائرةالبروج کج است؛ در نتیجه، صفحهٔ مداری آن دارای حرکت تقدیمی می‌باشد. یک چرخش، ۱۸.۶ سال طول می‌کشد و اختلالی با همین دوره تناوب در حرکت تقدیمی زمین ایجاد می‌کند. این اثر، معروف به رقص محوری، طول دائرةالبروجی را همراه با کجی دائرةالبروج تغییر می‌دهد. در اینجا محاسبات بسیار پیچیده‌تر است؛ اما خوشبختانه اختلالات ناشی از رقص محوری نسبتاً کوچک می‌باشد؛ یعنی تنها کسری از یک دقیقه قوسی.

Estructura-del-universo

5) حرکت در کهکشان راه شیری: حرکت بعدی زمین در راه شیری میباشد، منظومه‌ی شمسی ، شامل خورشید، سیاره‌ها و همه‌ی اجرامی که تحت تاثیر گرانش خورشید قرار دارند و از جمله زمین در حال حرکت در کهکشان راه شیری هستند. همانطوری که می دانید یک سیاه چاله عظیم و شگفت انگیز در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد که خورشید و سیاراتش و البته همه ستاره های دیگر کهکشان راه شیری، به دور آن می چرخند. خورشید ما و همه خانواده اش، با سرعت متوسط 220 کیلومتر در ثانیه هر 250 میلیون سال یک بار به دور آن می گردند، یعنی از 65 میلیون سال پیش که دایناسورها از بین رفتند ، کمی بیش از 1.4 یک دایره کامل را طی کرده ایم.

6) حرکت در خوشه کهکشانی: حرکت بعدی، حرکتی است که با زمین، خورشید و کهکشان راه شیری شریک هستیم. کهکشان ما یکی از 33 عضو گروه محلی کهکشان است که در حجمی از فضا به قطر 10 میلیون سال نوری پراکنده هستند. کلیه اعضای این گروه بدور مرکز ثقل آن که نقطه ای مابین کهکشان راه شیری و کهکشان آندرامدا است در حال گردش می باشند. کل گروه محلی با سرعت تقریبا 600 کیلومتر در ثانیه به سمت جایی در ابر خوشه سنبله در حرکت است و رفتن کهکشانی از انتهای خوشه ای به انتهای دیگر آن، 5 میلیارد سال طول می کشد.

7) حرکت انبساط کیهان: حرکت آخر، انبساط کیهان میباشد که همه اجرام کائنات آن را به نسبت نقطه بیگ بنگ ( انفجار بزرگ) شریک اند و آن تابش میکروویو زمینه کیهانی است. به نظر می رسد که همه ما، از جمله کهکشان راه شیری با سرعت انبساط باور نکردنی که توسط ماهواره پلانک محاسبه شده با سرعت ۶۷٫۱۵ کیلومتر بر ثانیه در هر مگاپارسک در حال حرکت ایم. انبساط کیهان فقط در مقیاسهای بزرگ قابل تشخیص است و در خوشه ها و کهکشانهای نزدیک به هم تاثیر چندانی روی حرکت و ادغام کهکشانها نخواهد داشت.

انبساط کیهان به معنی افزایش فاصلهٔ متریک بین اجسام جهان با گذشت زمان است. این انبساط درونی است، یعنی به فاصلهٔ نسبی بین اجزای جهان برمی‌گردد، و به معنی حرکت اجسام به سمت فضای بیرون نیست. انبساط جهان از ویژگی‌های مهم کیهان‌شناسی نظریه بیگ بنگ است و ریاضیات آن با متریک FLRW و نظریه میدان اسکالر برای توضیح فرم شتابدار آن توصیف می‌شود. بخشی از این انبساط به خاطر اثر اینرسی است که جهان در گذشته منبسط شده‌است، و بخش دیگر به خاطر نیروی رانش ناشناخته‌ای است که شاید از یک ثابت کیهان‌شناسی یا انرژی تاریک آمده باشد. انبساط جهان به سرعت‌های بالاتر از سرعت نور می‌انجامد که برای تازه‌واردان گمراه‌کننده است.

نویسنده: سمیر  الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

برای مطالعه بیشتر : scienceblogs , Earths rotation , Earth

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

26 دیدگاه

  1. دمتون گرم که وقت میزارید و این مطالب رو برای مطالعه و اگاهی دادن به بقیه در دسترس قرار میدید،حالا جدا از میزان صحت و درستی مطالب.

  2. دوستان سلام با توجه به حرکت انتقالی زمین به دور خورشید یه نقطه رو در کره زمین در نظر بگیرید مثلا در ایران ما هستیم و در ساعت 12 ظهر خورشید در وسط آسمان دیده میشه حالا حرکت انتقالی زمین و در سه ماه آینده در نطر بگیرید 12 ظهر طبق حرکت انتقالی خورشید غروب میکنه و سه ماه بعدش 12 ظهر ما در 12 شب قرار داریم. من یه شبیه سازی کامپیوتری انجام دادم و دقیق با گفته هام جور در اومد و تا الان جوابی برای سوالم پیدا نکردم که به کلی مدل خورشید مرکزی ایراد میخوره.. لطفا قبل جواب دادن روی کاغذ یه دایره به عنوان خورشید بکشید و چهار تا دایره در ساعت های 6 و 12 رسم کنید حالا از بالا شروع کنید یک نقطه رو در نطر بگیرید در فصل بعدی اون نقطه طی 24 ساعت موقعیت مکانی نسبت به خورشید تغییر میکنه.

  3. با تشکر از مطلب عالی. اما یه نکته با اجازه بنده اضافه کنم. زمین حول محور قطبین دور خودش میچرخد و این محور بر صفحه ای که در آن گردش انتقالی حول خورشید انجام میپذیرد عمود نیست بلکه از حالت عمود 23.5 درجه زاویه دارد. این تمایل در طول سال حفظ میشود و عامل ایجاد فصل هاست، در واقع بیضوی بودن مدار انتقالی زمین حول خورشید عامل ایجاد فصول نیست. اما حرکت تقدیمی زمین که حدودا 26000 سال طول میکشد باعث تغییر این زاویه از 22.1 تا 24.5 درجه است. در واقع اکنون این زاویه 23.44 درجه است و ما ستاره قطبی واقع در صورت فلکی دب اصغر را در در امتداد محور قطبین و در طول سال ثابت میبینیم. اما بعد از هزاران سال ستاره قطبی دقیقا در امتداد قطب شمال نخواهد بود و دلیل این امر همان حرکت تقدیمی زمین است. با تشکر.

  4. با سلام آقای الله وردی عزیز:
    مدار حرکت انتقالی زمین را بیضی می‌دانند در حالی که اگر صحیح باشد الزاما باید در زمانی که در دور ترین نقطه مدار قرار داریم تمام کره زمین زمستان باشد ولی همانطور که میدانید زمین در هر لحظه دارای 4 فصل در نقاط مختلف میباشد به نظر بنده مدار زمین دایره ایست و یک حرکت گهواره ای به سمت قطب‌ها دارد همانطور که در قرآن بیان شده « ما زمین را گهواره قرار دادیم»
    و این حرکت در دو فصل به سمت یک قطب ودر دو فصل دیگر به سمت قطب دیگر میباشد و این نظر با توجه به 6ماه شب و 6ماه روز در قطب‌ها بیشتر صحیح است.
    البته برای نظر خود دلیل علمی ندارم و به صورت تجربی می‌گویم لطفا با دلیل توضیح دهید متشکرم

    1. این مسئله ای که فرمودید اصلی ترین نقطه ضعف و اشکال اساسی مدل خورشید مرکزی و زمین کروی است که بنده تاکنون پاسخی بر آن نیافتم اگر کسی می تواند تبیین کند لطفا توضیح دهد…

  5. لطفا بگویید روز و شب در فضا که گردشی برای زمین نیست چگونه است؟ و آیا اصلا چرا فضا با وجود نور خورشید سیاه و تاریک است؟ بازتاب نور خورشید به ماه. آیا در ماه تأثیری دارد مثل جذر و مد که از بازتاب ماه بر زمین ایجاد می شود؟

  6. سلام من یک سوال داشتم. جابه جا شدن خورشیددرطول روز به حرکت زمین مربوط است یا زمین

  7. لطفا توضیح دهید که حرکت های زمین چند بعدی اند یعنی از سه بعد زیادتر دارند

  8. سلام و با تشکر از سایت زیباتون
    دوستان اگر بخواهیم زمانهایی که مریخ از کنار زمین رد میشود را پیدا کنیم چه منبع و چه سایتی و معرفی میکنید، یعنی در چه تاریخ هایی مریخ از کنار زمین توی مدار خودش رد میشه، همون طور که میدونید مریخ هر دو سال زمینی تقریبا طول میکشه تا یهدور به خورشد بگرده و زمین هرسال، حال این دو سیاره در هنگامی که به دور خورشید میگردند زمان هایی است که این دو از کنار هم البته در مدار خودشون از هم دیگه رد میشن، تاریخ این رد شدن ها از کنار هم و به طور دقیق میخوام، یعنی بلفرض در این بیست سال در این زمانها زمین و مریخ از کنار هم گرشتن، اگه کسی راهنمایی کنه ممنون میشم، مدیر سایت اگه شما هم معرفی کنی جایی و ممنون میشم
    با تشکر

  9. عرض ادب
    لطفا توضیح دهید فاصله سنارگان و سیارات دور دست مثل سیار ه ای که شباهت زیادی به زمین دارد و به تازگی کشف شده را به چه طریقی کشف میکنند ایا از تلسکوب یا ابزاری مشابه استفاده میشود

    1. جمشیدی جان اینها رو از روی جرمشون شناسایی میکنن ، برای اطلاعات بیشتر در مورد جرم سرچ کن خیلی جالبه

  10. چرا در بعضی سایت ها امده که اگر انبساط جهانی وجود نمی داشت دیگر هیچ انسانی،موجو زنده،وکل ستاره ها وکهکشانها وجود نمی داشت واینکه وجود انبساط جهانی چه تاثیری بر وجود دنیا دارد

    1. کیهان شناسان با اصطلاح بیگ بنگ به شرح و تفسیر این ایده می پردازند که جهان از یک حالت نخستین بی نهایت گرم تشکیل شده و تمام کائنات در یک هسته اتم یاحتی کوچکتر از آن جای داشت و در یک لحظه این فضا و زمان آغاز می شود، در این مطلب بیشتر توضیح دادیم.

  11. اگر مسئله ی انبساط جهانی را قبول داشته باشیم پس باید فاصله ی زمین از خورشید دورتر شود ودر نتیجه زمین در حال سرد شدن وانجماد باشد نه گرم شدن توضیح دهید

    1. با درود، انبساط کیهان به معنی افزایش فاصلهٔ متریک بین اجسام جهان با گذشت زمان است. انبساط کیهان فقط در مقیاسهای بزرگ قابل تشخیص است و در درون منظومه ها، خوشه ها و کهکشانهای نزدیک به هم تاثیر چندانی روی حرکت، ادغام و دور شدن آنها نخواهد داشت. این انبساط فقط بر بزرگ‌ترین ساختارهای کیهان اثر می‌گذارد و با توجه به اینکه اجرام درون کهکشان ها تحت‌تأثیر گرانش کهکشان است اثر چندانی از انبساط عالم نمی‌پذیرد. گروه‌ها و خوشه‌ها نیز با گرانش درونی خود ساختارشان را در مقابل نیروی واپاشندهِ انبساط، که کهکشان‌ها را از هم دور می‌کند، تا حدّ امکان حفظ می‌کنند. اما در مقیاس‌های بزرگ‌تر آثار انبساط به‌ وضوح پیداست. اطلاعات بیشتر را در اینجا بخوانید

    2. دوست عزیز مسلم جان اگه مقاله رو تا اخر خوندی توضیح داده که کسترش جها در ابعاد بسیار بزرگتر قابل تشخیصه ، البته کره زمین یک جرم نا چیزه که تحت تاثیر جرم سیاره ستاره و یا قمر های اطرافش قرار داره ، زمین رو مثل یک مورچه در نظر بگیر که روی یک هنوانه است و اون هندوانه توی صدها هندوانه دیگه و همه توی یک کامیون که دارن میرن میدان تره بار اون مورچه از سیب جدا نمیشه زمین تحت تاثیر خیلی نیرو ها هست

      1. یک سوال ازاساتید: با توجه به سیال بودن گازها در اتمسفر و وجود لایه ای بنام یونوسفر چطور امواج هارپ بازتاب دارند؟ امواج بسته به فرکانس و طول موجشان بدون وجود مانع در راستای خودشان به حرکت ادامه میدهند…

    3. درود، گویا گرم شدن زمین به دلیل دستکاری بسیار انسان در سیاره است، افزایش مصرف سوخت های فسیلی

    4. با سلام
      زمين در مدار به دور خورشيد ميجرخد و در اينده بس طولاني جذب خورشيد ميشود اكر حادته اَي رخ ندهد بهمين علت , قاعدتا زمين بايد در حال كرم شدن باشد ولي اين موارد در زمان طولاني و خود خورشيد هم بتدريج سرد ميشود زيرا مقدار هيدروزن ان هم محدوديت دارد