بیگ بنگ: آیا زمان انجام کار مشکل در تمرکز کردن دارید؟ شاید به دلیل تمام آن نظرهای شگفت انگیزی است که از ذهنتان می گذرانید. اینکه ببینید خیلی راحت زمان انجام کار حواستان پرت می شود شاید بد به نظر بیاید اما شاید ارتباط مثبتی در رابطه با مشکلات روزانه دفتر کارتان داشته باشد. طبق یک پژوهش جدید کارمندانی که هر روز برای تمرکز کردن بر روی کارشان مشکل دارند ممکن است از نظر هوشی برتر از همکارانشان باشند.

CRW0K4-brain_2703713b

بنا به پیشنهاد این پژوهش، شاید برای افراد باهوش تمرکز ذهنی به دلیل اینکه نظرات شگفت انگیزی به طور مداوم از مغز نابغه آنها می گذرد سخت به نظر بیاید. بنا به گفته دکتر ند هالوول (Ned Hallowell) که روانپزشک است: « برای باهوش ترین افراد میان ما اینکه به کدام نظر اولویت دهند تا ابتدا بر روی آن تمرکز کنند سخت است؛ آن هم به دلیل پرت کننده های حواس که به شکلی بالقوه منجر به ایجاد حس ضعف و ناتوانی در مواجه با حجم کار به صورت یکجا می شوند.»

او اضافه کرد باهوش ترین مغزها ممکن است در برابر انتظارات خود کم بیاورند و همچنین در برابر آنچه رئیسشان از آن ها می خواهد. باسجان جوبیک (Bostjan Ljubic) معاون استیل کیس (Steelcase) که این مقاله را منتشر کرد توضیح داد: « کارفرمایان همیشه به دنبال استخدام باهوش ترین افراد هستند اگرچه سختی تاب آوردن در مقابل چندین وظیفه ای در دفتر کار روی افراد باهوش اگر بیش تر از بقیه تاثیر گذار نباشد لااقل همانگونه تاثیرگذار است که روی بقیه افراد تاثیر می گذارد. راه هایی که ما از آن طریق کار می کنیم سریع تر از قبل در حال تغییر هستند و مغز نیز در معرض فشارها قرار می گیرد و پرت کننده های حواس می توانند منجر به بار اضافی بر روی مغز شوند و آمار نشان می دهد که پرت کننده های حواس در محل کار رو به افزایش هستند.»

این پژوهش بر روی 10000 کارگر از 17 کشور مختلف همچنین نشان داد که افزایش استفاده از فناوری در محل کار متمرکز ماندن را برای کارکنان دشوار ساخته است با میانگین پرت شدن حواس به میزان یکبار در هر سه دقیقه برای یک کارمند دفتری.

Terence-Tao
5 نکته برای متمرکز ماندن سر کار

• تعادل آب در بدنتان را حفظ نمائید: مطابق پژوهش از دست دادن آب بدن می تواند منجر به عملکرد ناقص ذهنی، تغییرات در خلق و خو، و کاهش تمرکز، هوشیاری و حافظه کوتاه مدت شود.
• اول از همه کار خلاقانه تان را انجام دهید: دیوید راک (David Rock) نویسنده “مغزتان حین کار” (Your Brain at Work) می گوید:« یک ساعت که به کار می پردازید، ظرفیتتان نسبت به زمان شروع کار کمتر می شود. هر تصمیمی که می گیریم مغز را خسته می کند.»
• مغزتان را آموزش دهید
• بر اساس این مطالعه علمی کار کردن پشت یک میز شلخته در واقع به شما کمک می کند که خلاقانه تر فکر کنید.
• ماهی بخورید: پژوهشگران کشف کرده اند که خوردن غذاهای غنی از امگا 3 جریان خون به مغز را بهبود می بخشد و عملکردش را حین انجام کارهای فکری ارتقا می بخشد.

اینجا 10 راه ساده برای کمک به تقویت نیروی فکری ذکر شده اند:

1- ورزش بیشتر
2- چرت بعد از ظهر
3- غذاهای غنی از منیزیم
4- آفتاب گرفتن
5- چمن زدن
6- شکلات فراوان و سکس بیشتر
7- یادگیری موسیقی برای جوانان
8- تتریس
9- حد و اندازه قائل شدن برای فکر کردن
10- صحبت با بچه تان

ترجمه: حسین طریقی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: telegraph.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. یک مقاله میگه ویژگی افراد باهوش اینه که تمرکزشون بالاست و حواسشون پرت نمیشه و مثال نیوتن رو میاره یک مقاله ی دیگه میگه ویژگی افراد باهوش اینه که تمرکزشون پایینه و زود حواسشون پرت میشه و مثال گریگوری پرلمان رو میاره
    نه مورد اولی ویژگی افراد باهوش هست نه مورد دومی . یعنی اینا ویژگی خاص افراد باهوش نیست . مثل اینه که بگیم افراد باهوش غذا میخورن یا افراد باهوش میخوابن !
    یه عده از باهوش ها حواسشون جمه یا عده ی دیگشون حواسشون پرته ! مهم اینه که متوجه بشیم چه پارامتری در مغز این دو گروه مشترکه که باعث شده هر دو گروه حواس پرت و حواس جمع ، باهوش از آب در بیان
    البته داخل پرانتز اینو بگم که هر چی جلوتر میریم متوجه میشیم هوش ربطی به این صفت ها و کلیشه هایی که در ذهن مردم شکل گرفته نداره ! یعنی پیچیدگی این موضوع خیلی بیشتر از این حرفاست که مثلا حکم صادر کنیم تمام کسانی که نمراتشون بالاست باهوش هستند . زیرا یه عده هم با نمرات پایین ، باهوش محسوب میشدن
    علت این ناهماهنگی ها چیه ؟ علتش اینه که هوش ربطی به این صفت ها نداره
    افراد باهوش شبیه هم نیستن . شبیه هم فکر نمیکنن و شبیه هم رفتار نمیکنن . کلیشه ی شکل گرفته در ذهن مردم اینه که افراد باهوش حتما باید یک سری صفات خاص داشته باشن در حالی که اینطور نیست . این صفات نتیجه ی شخصیت و محیط زندگی فرد هست نه نتیجه ی هوش و سلول های کورتکس مغز !