بیگ بنگ: گروهی بین‌المللی از محققان از انگلیس، فرانسه، مجارستان و  سوئد به اکتشافات جدیدی در مورد منشا باستانیان یا آرکی(Archaea) که گروهی از ارگانیسم‌های سلولی ساده و اجداد تمام حیات پیچید‌ه‌ی کنونی بر روی زمین می‌باشند، دست یافته‌اند.

به گزارش بیگ بنگ، باستانیان یکی از گونه‌های ابتدایی حیات سلولی می‌باشد و احتمالا قدیمی‌ترین حالت حیات می‌باشد. فسیل‌های گزارش شده از سلول‌های باستانی در استروماتولیت‌ها به 3.5 میلیارد سال پیش برمی‌گردد. این میکروارگانیسم‌ها همچون باکتری‌ها پریکاریوت می‌باشند. به این معنی که هیچ هسته‌ی سلولی یا اندامکی در داخل سلول خود ندارند. آنها در طیف وسیعی از مکان‌ها از مکان‌هایی آشنا همچون خاک و اقیانوس‌ها تا مکان‌هایی عجیب و غیرقابل سکونت وجود دارند.

آنها در چرخه‌های زیست شیمیایی امروزه نقش مهمی ایفا می‌کنند و در مورد اینکه آیا منشا یوکاریوتی‌ها می‌باشند یا نه اتفاق نظر وجود ندارد.  پیدا کردن منشا و تاریخ تکاملی آنها به دلیل گستردگی زمان حیات آنها بر روی زمین چالش برانگیز می‌باشد. دکتر تام ویلیامز، محقق دانشگاه بریستول و نویسنده‌ی همکار این مقاله به منظور یافتن ریشه‌ی درخت باستانیان و تعیین متابولیسم سلول‌های اولیه‌ی باستانی یک رهیافت آماری جدید به کار برده است که اطلاعات موجود در الگوی تکامل ژن خانواده‌ی باستانیان را به دست می‌دهد.

درخت تکاملی باستانیان یا آرکی یکی از گونه‌های ابتدایی حیات سلولی و نقشه ژنتیکی خانوادۀ این موجودات

دکتر ویلیامز می‌گوید: «با پیشرفت تکنیک‌های جدید برای به دست آوردن توالی ژنوم به طور مستقیم از محیط، گروه‌های جدید بسیاری از باستانیان کشف شده است. اما در عین حال که این ژنوم‌ها به فهم ما از تنوع باستانیان کمک کرده‌اند در ایجاد نظم در تاریخ تکاملی این گروه شکست خورده‌اند. دلیل آن این است که همچون سایر میکروارگانیسم‌ها،دی‌ان‌ای باستانیان غالبا از ارگانیسم‌های با خویشاوندی دور و توسط انتقال ژن‌های جانبی تشکیل می‌شود که می‌تواند بازسازی تاریخ تکاملی آنها را بسیار پیچیده کند.»

با تعیین اینکه کدام ژن‌ها ابتدا در طول تکامل باستانیان ظاهر شده‌اند، درخت تکاملی جدید پیش‌بینی‌های واضحی در مورد اساس زیست‌شیمیایی باستانیان اولیه که سلول‌هایی مربوط به 3.5 میلیارد سال پیش می‌باشند، انجام می‌دهند. بازسازی‌های متابولیسمی بر روی درخت ریشه‌دار نشان می‌دهد که باستانیان اولیه بی‌هوازی بوده و ممکن است توانایی تبدیل دی اکسید کربن به استات از طریق مسیر Wood-Ljungdahl را داشته‌اند. مسیر Wood-Ljungdahl مسیری زیست شیمیایی است که امروزه نه تنها در باستانیان بلکه در باکتری‌ها که گروه بزرگی از میکروارگانسیم‌ها می‌باشند، پیدا شده است. جزئیات بیشتر این مقاله در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

ترجمه: مصومه رحیمی/ سایت علمی بیگ بنگ