بیگ بنگ: زیست‌شناسان پاسخی برای سوال غایی حیات، جهان و همه چیز؛ دست پیدا کردند. این پاسخ، عدد 42 است. حال سوال مورد نظر این است: «چند میلیون مولکول پروتئین در یک سلول وجود دارد؟»

به گزارش بیگ بنگ، با توجه به اینکه سلول‌ها واحدهای ساختاری اصلی موجودات زنده هستند، تیم تحقیق در دانشگاه تورنتوی کانادا به عددی سازگار و معقول دست یافته‌اند. پروتئین‌ها مولکول‌هایی هستند که اکثر کارهای سنگین را در درون سلول‌های ما بر عهده می گیرند و فعالیت آنها نقش بسزایی در کیفیت کارکرد و برقراری ارتباط سلول‌ها با یکدیگر دارد. پروتئوم سلول(مجموعه کامل پروتئین های درون سلول) بسیار پویا بوده و به طور پیوسته تحت تاثیر تنش‌ها و تغییرات محیطی قرار می گیرد.

با توجه به اهمیت حیاتی پروتئین‌ها، جای تعجب ندارد که زیست‌شناسان می خواهند از تعداد دقیق پروتئین‌ها با خبر باشند؛ آنها همچنین درصدد رسیدن به درکی کامل از اتفاقات درون یک سلول هستند. اما دشواری در تعیین تعداد پروتئین‌ها باعث شده است که دانشمندان در طول سال‌ها از روش‌ها و واحدهای اندازه‌گیری مختلفی استفاده کنند. محققان گفتند: «علی رغم ماهیت جامع مطالعات فراوانی پروتئین‌ها، تعیین این مسئله همچنان با دشواری‌های زیادی همراه است که آیا یک تعداد مشخص از فراوانی پروتئین‌ها می تواند دقیق و قابل اطمینان باشد یا خیر.»

در این مطالعه، داده‌های حاصل از 21 تجزیه و تحلیل جداگانه بررسی شدند. در این فرایند، مقدار پروتئین‌های موجود در «ساکارومایسس سرویزیه»، گونه مخمر تک سلولی که یکی از ارگانیسم‌های مدل کلاسیک در زیست‌شناسی سلولی به شمار می رود، اندازه گیری شد. دانشمندان با بهره‌گیری از چندین مجموعه داده، این فرصت را غنیمت شمردند تا دست به تحلیل جامعی بزنند؛ اگرچه مجبور بودند در ابتدا همه داده‌ها را به یک اندازه‌گیری تبدیل کنند.

«براندون هو» داشنجوی فارغ‌التحصیل و یکی از اعضای تیم تحقیق بیان کرد: «پی بردن به تعداد دقیق پروتئین‌ها در سلول کار سختی بود زیرا داده‌ها در مقیاس‌های بسیار متفاوتی گزارش شده بودند. ما داده‌ها را به حالت عادی برگرداندیم و تطابقی میان آن مقیاس‌های متفاوت برقرار کردیم.» برآورد می شود که «ساکارومایسس سرویزیه» پروتئومی متشکل از 5858 پروتئین داشته باشد. اعضای تیم تعیین کردند که در یک سلول مخمر، مولکول‌های این پروتئین‌ها بالغ بر 42 میلیون عدد هستند. فراوانی این پروتئین‌ها به طور یکنواخت توزیع نشده است. با این حال، انواعی از پروتئین‌ها در سلول مخمر تقریبا 1000 تا 10000 مولکول خواهند داشت.

حالا، محققان نه تنها عدد قابل اطمینانی برای تعداد پروتئین‌ها در مخمر دارند، بلکه روش‌هایی که آنها در مطالعه حاضر طراحی کرده‌اند، می تواند به ما کمک کند تا مطالعات مشابهی را در آینده در خصوص پروتئوم‌های سلول انسان انجام دهیم. با توجه به کل دامنه بیماری‌های انسان، مِن جمله آلزایمر و ALS، کارکرد غیرعادی پروتئین‌های سلول ما را رقم می زنند، کسب اطلاعات بیشتر درباره این مولکول‌های کوچک حیاتی می تواند اهمیت فراوانی داشته باشد. این مقاله در Cell Systems منتشر شده است.