بیگ بنگ: محققان دانشگاه “موناش” در استرالیا نشان دادند که فرگشت دندان های بشر بسیار ساده تر از آنی است که پیش از این تصور می شد و اینکه ما میتوانیم پیش بینی کنیم که دندان های مفقودی از فسیل های انسان و بستگان نزدیک ما که منقرض شده اند(انسان تباران) چه اندازه بوده است.

160224150856_1_900x600به گزارش بیگ بنگ، یک تحقیق تازه منتشر شده در ژورنال نیچر توسط زیست شناس تکاملی دکتر آلیستر اِوانز از دانشگاه “موناش”، نگاهی تازه به دندان های بشری و انسان تباران(hominins) انداخته است. این تحقیق تایید می کند که دندان های آسیا شامل دندان عقل از اندازه ای که توسط آنچه “مهار آبشاری” خوانده می شود -قانونی که نشان میدهد چگونه اندازه یک دندان بر اندازه دندان کناری اش تاثیر میگذارد- تبعیت میکند. این موضوع بسیار مهمی است زیرا حاکی از آن است که فرگشت بشری بسیار ساده تر از آنی است که تا کنون دانشمندان فکر میکردند.

دکتر آلیستر اوانز توضیح میدهد که چگونه شیفتگی ما به اینکه از کجا آمده ایم و فسیل اجداد ما چه شکلی بوده پروژه ی ما را هدایت کرد تا فسیل های جدید کشف کنیم و آنها را تفسیر کنیم، وی افزود:« دندان ها میتوانند چیزهای زیادی درباره زندگی اجداد ما و اینکه چگونه آنها طی 7 میلیون سال گذشته فرگشت یافتند، سخن بگویند.» چه چیزی انسان مدرن را از فسیل های خویشاوندان خود متمایز میسازد؟ دیرین شناسان برای دهه ها روی چگونگی تفسیر فسیل ها کار کرده اند و به دنبال گرفتن اطلاعات بیشتری از دندان ها بوده اند.

دکتر اوانز یک محقق وابسته به موزه ویکتوریا درباره این تحقیق گفت: « این تحقیق جدید نشان میدهد که الگویی بسیار ساده تر آنی که می پنداشتیم وجود دارد. دکتر اوانز یک تیم بین المللی از انسان شناسان و محققان تکامل زیستی را از کشور های فنلاند، انگلستان و آلمان را هدایت کرد که از یک منبع اطلاعاتی گسترده از فسیل های انسان تباران و انسان های مدرن(امروزی) و همچنین از دقت تصویربرداری سه بعدی برای مشاهده داخل فسیل ِ دندان ها بهره برد.

Caption-47-human-teeth-found-from-the-Fسپس این گروه یک قدم پا را فراتر گذاشتند و یافته های خود را بر دو گروه از انسان تباران اعمال کردند: گونه های در نوع هومو (مانند ما انسان ها و نئاندرتال ها) و آسترالوپی ها شامل نمونه لوسی (فسیل انسان تبار معروف در آفریقا). دکتر اوانز در خصوص کشف اینکه هر دو گروه از “مهار آبشاری” پیروی میکنند و بسیار اندک، متفاوت عمل میکنند، گفت: به نظر می آید تفاوتی کلیدی میان این دو گروه وجود دارد(شاید همان چیزی که ما را در دسته “هومو”قرار میدهد. چیزی که واقعا هیجان انگیز است آن است که ما می توانیم از قانون مهار آبشاری برای پیش گویی بزرگی دندان های فسیل مفقودی استفاده کنیم. گاهی اوقات ما تنها تعداد کمی از دندان های یک فسیل را می یابیم که اکنون با این بینش جدید میتوانیم به طور قابل اطمینانی تخمین بزنیم دندان های مفقودی چه اندازه بوده اند. آخرین انسان تبار کشف شده آردی کپی نمونه خوبیست: دندان آسیای شیری دوم هرگز یافت نشد اما ما الان میتوانیم بگوییم آن چه اندازه بوده است.

یکی دیگر از نویسندگان بنام پروفسور “گرنت تاونسند” از دانشگاه علوم دندان پزشکی “آدلاید” که در این مطالعه دندان های انسان های مدرن را مورد بررسی قرار داد می گوید: « این مجموعه دندان ها مدرکی قطعی هستند برای یافتن جایگاهمان در شجره نامه ی فرگشت ِ انسان تباران.» یافته های این مطالعه بسیار در تفسیر فسیل های تازه کشف شده انسان تباران و دیدن محرک های فرگشت بشری بسیار مفید خواهند بود. همان طور که این قانون ساده می تواند روشنایی تازه ای بر سرگذشت تکامل ما بتاباند.

مترجم: امیر مسعود مخمل فروش/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. مزخرف‌ترین قسمت بدن انسان همین دندان‌ها هست! یه مشت زائده‌ی کلسیمی مسخره که راحت با ترکیبات رژیم‌های رایج انسان واکنش نشون می‌ده و دچار عفونت و پوسیدگی می‌شه – تازه اگه هرکدوم درست و منظم در بیان و به بقیه یا به کل فک آسیبی نزنن و دمار از روزگار آدم در نیارن! خیلی مسخره هست!

  2. سلام
    اگر مطلبی علمی هست در مورد سوالم جوابگو باشد خواهشا بگید که : واقعا چرا دندان های انسان (بعد از 7 سالگی ) بعد از شکستن یا خراب شدن و کشیدن دوباره رشد نمیکند ؟ چون انسان بدون رشد همیشگی مو و ناخن هم مشکلی در زندگی ندارد اما اگر شخصی از همان ابتدای جوانی دندان هایش را به هر دلیلی از دست دهد (چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ باید تا انتهای عمرش زجر بکشد واقعا چرا )
    همیشه این مورد برام سوالی بیجواب بوده چونکه بنده از 16 سالگی تا الان 35 سالگی دندان های جلوم را در تصادف از دست داده ام .

    1. من شنیدم دندان های انسان از 110 تا 120 سالگی دوباره درمی آد . اگه این طور باشه میشه با دست کاری ژنتیک میزان رشد دندان رو کنترل کرده یا با استفاده از سلول های بنیادی در هر زمان اقدام به تولید دندان کرد.

      1. سلام به شما : اگر انسان به چنین علمی دست پیدا میکرد خیلی عالی بود .
        من که یه عمره خنده از رو صورتم حذف شده (چون لثه های حساسی دارم حتی ایمپلانت هم جواب نمیده برای من)