بیگ بنگ: خودتان را دستکم نگیرید. همه می خواهند متواضع باشند. با من هستید؟ من با هوشم؟ نه، من فقط یک امتحان دهنده خوبی هستم. اما حالا که فقط دوتایمان هستیم، می توانیم با هم صادق باشیم. اگر واقعا یک نابغه هستید یا باهوش تر از مقدار متوسط، لایق دانستن حقیقت اید. ما در زیر به 13 نشانه متداول برای هوش بالا اشاره خواهیم کرد. با بیگ بنگ همراه شوید و موارد زیر را بخوانید و ببینید کدام یک ویژگی های شما را توصیف می کنند.

به سادگی حواستان پرت نمی شود

فرانک ژو می گوید: «افرادی که می توانند برای بازه های زمانی طولانی تمرکز کنند و موارد حواس پرت کن را کنار بزنند، خیلی با هوش هستند.» او این ادعا را در مقاله منتشر شده در Current Biology در سال 2013 مطرح کرده است. در این مقاله، دو مطالعه کوچک شرح داده می شود که بر اساس آن، افرادِ دارای نمرات بالا در آزمون IQ در تشخیص حرکات پس زمینه ای بزرگ در یک تصویر کُند بودند. احتمالا به این دلیل که روی مهم ترین اطلاعات تمرکز می کنند و بقیه قسمت ها را رد می کنند.

شب ها دیر می خوابید

بر اساس تحقیقات، هر قدر باهوش تر باشید، تمایل بیشتری برای بیدار ماندن تا پاسی از شب را دارید. یکی از مقاله های منتشر شده در سال 2009 در مجله «Personality and Individual Differences» به بررسی رابطه میان IQ کودکی و عادات خواب در بین هزاران فرد جوان پرداخت. افراد باهوش اعلام کردند که هم در طول روزهای هفته و هم در طول آخر هفته ها دیر می خوابیدند و دیر هم بیدار می شدند. یکی دیگر از مقاله های منتشر شده در سال 1999، تقریبا 400 استخدامی نیروی هوایی آمریکا را بررسی کرده و به نتایج مشابهی دست یافت.

قابلیت سازگاری بالایی دارید

عده زیادی از کاربران Quora اعلام کردند که افراد باهوش انعطاف پذیر بوده و می توانند در شرایط مختلف توانایی های خود را بروز دهند. همان طور که دونا اف هامت می نویسد: «افراد باهوش با نشان دادن اینکه چه کار می توان انجام داد، خود را سازگار می کنند؛ صرف نظر از پیچیدگی ها یا محدودیت هایی که بر سر راه قرار دارند.» تحقیقات روانشناسی اخیر از این ایده پشتیبانی می کنند. هوش به توانایی تغییر رفتارهای فردی برای تقابل موثر با محیط یا ایجاد تغییر در محیط زندگی بستگی دارد.

می دانید که اطلاعات تان چقدر است

باهوش ترین افراد می توانند اذعان کنند که با برخی از مفاهیم خاص آشنایی ندارند. آنطور که جیم وینتر می نویسد، افراد باهوش از گفتن جمله «نمی دانم» نمی ترسند. اگر چیزی را نمی دانند، می توانند آن را یاد بگیرند. مطالعات آقایان «جاستین کروگر و دیوید دانینگ» که در مجله «روانشناسی اجتماعی و شخصیت» منتشر شد، از یافته های جیم وینتر حمایت می کند. آنان دریافتند که هر قدر هوش پایینی داشته باشید، بیشتر توانایی های شناختی تان را بزرگنمایی می کنید. برای مثال، در یکی از آزمایش ها دانش آموزانی که کمترین امتیاز را در آزمون هوش گرفته بودند، تقریبا تا 50 درصد تعداد سوالاتی را که درست جواب داده بودند را بزرگنمایی کردند. اما آنهایی که امتیاز بالایی گرفته بودند، تعداد سوال هایی را که درست جواب داده بودند، پایین تر گفتند.

کنجکاوی سیری ناپذیری دارید

آلبرت اینشتین گفته: «من هیچ استعداد خاصی ندارم. من بیش از حد کنجکاوم.» یا همان طور که کیزوربر می گوید، افراد باهوش توسط چیزهایی متحیر و شگفت زده می شوند که سایر افراد آنها را ساده می پندارند. مقاله منتشر شده در مجله «تفاوت های فردی» در سال 2016 بیان می کند که رابطه ای بین هوش کودکی و علاقمندی به کسب تجربه وجود دارد که شامل کنجکاوی ذهنی در بزرگسالی هم می شود. دانشمندان برای 50 سال، هزاران فرد متولد شده در انگلیس را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند بچه های یازده ساله ای که در آزمون IQ امتیاز خوبی کسب کردند، در 50 سالگی علاقه بیشتری برای کسب تجربه داشتند.

روشنفکر هستید

افراد باهوش درها را به روی ایده ها و فرصت های جدید نمی بندند. هامت می نویسد: «افراد باهوش خواهان پذیرش و بررسی دیدگاه های با ارزش دیگر هستند و رویکرد روشنفکری در پیش می گیرند. آنها راه حل های جایگزین را نیز با آغوش باز مد نظر قرار می دهند.» به گفته روانشناسان، افراد روشنفکر (آنهایی که به دنبال دیدگاه های مخالف رفته و شواهد را منصفانه می سنجند) در آزمون های هوش و SAT امتیاز بالایی به دست می آورند. علاوه بر این، افراد باهوش دیدگاه ها و ایده های خود را با دقت زیادی برمی گزینند. محققی به نام آلاس می گوید: «ذهن باهوش مسائل را کمتر با ارزش صوری می پذیرد. لذا تنها در صورت کسب شواهد کافی، عقاید و ایده ها را مقبول می داند.»

از تنهایی خود لذت می برید

دیپانکار ترهان اظهار می کند که افراد خیلی باهوش بسیار فردگرا هستند. جالب اینجاست که تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله انگلیسی «روانشناسی» بیان می دارد که افراد باهوش لذت و رضایت کمتری در اثر تعامل با دوستان کسب می کنند.

توانایی خود کنترلی بالایی دارید

زوهر علی می نویسد که افراد باهوش می توانند با برنامه ریزی، تصریح اهداف، بررسی راهبردهای جایگزین و بررسی عواقب قبل از اقدام بر حالت دمدمی مزاجی و تصمیم گیری بدون فکر غلبه نمایند. دانشمندان رابطه ای میان خود کنترلی و هوش یافته اند. در مطالعه سال 2009 که در مجله «علوم روانشناسی» منتشر شد، شرکت کنندگان در مطالعه باید بین دو پاداش مالی یکی را انتخاب می کردند: پرداخت اندک اما زود یا پرداختی قابل توجه در زمانی دیرتر. نتایج بدست آمده نشان داد افرادی که پرداخت قابل توجه در زمانی دیرتر را برگزیدند (آنهایی که خود کنترلی بالایی داشتند)، بطور کلی امتیازهای بالایی در آزمون های هوش کسب کردند. محققان دخیل در این مطالعه اظهار داشتند که یک بخش از مغز به نام «کورتکس پیش مغزی» می تواند نقش مهمی در کمک به افراد برای حل مسائل سخت و بروز خود کنترلی در نیل به کسب اهداف ایفا کند.

باحال و شوخ طبع هستید

به گفته آویتا بیهانی، افراد خیلی باهوش قابلیت شوخ طبعی زیادی دارند. دانشمندان دانشگاه نیومکزیکو با این مورد موافق اند. یکی از مطالعات انجام شده توسط این دانشمندان نشان داد افرادی که زیر کارتون ها متن های خنده دار تری نوشتند، امتیاز بالایی در معیارهای هوش کلامی بدست آوردند. بر طبق یکی دیگر از مطالعات، کُمدین های حرفه ای در هوش کلامی بیشتر از مقدار میانگین کسب امتیاز کردند.

به تجارب دیگران حساس اید

افراد باهوش تا حدودی می توانند احساس کنند که یک فرد چه فکری می کند یا چه حسی دارد. بر اساس ادعای برخی روانشناسان، حس همدردی یکی از مولفه های اصلی هوش هیجانی است. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، علاقه بسیار زیادی برای گفتگو با افراد جدید و یادگیری بیشتر در مورد آنها دارند.

مفاهیم ظاهرا نامربوط را به همدیگر پیوند می دهید

عدۀ زیادی از کاربران Quora گفتند که افراد باهوش می توانند الگوهایی را ببینند که دیگران نمی توانند. به همین دلیل است که می توانند قیاس هایی میان ایده های ظاهرا متفاوت انجام دهند. «اپریل آستوریا» می گوید: «شما فکر می کنید هیچ ارتباطی میان ساشیمی (خوراک ژاپنی) و هندوانه وجود ندارد؟ اشتباه می کنید. هر دو بصورت خام و سرد خورده می شوند.» روزنامه نگاری به نام «چارلز داهیگ» می گوید: «ایجاد این نوع روابط نشان دهنده خلاقیت است.» داهیگ این فرایند را مورد بررسی قرار داده است.

زیاد طفره می روید

به گفته «ماهش گرکوتی» احتمال طفره رفتن افراد باهوش به هنگام پاسخگویی به سوالات زیاد است؛ دلیل اصلی آن را هم به علت اهمیت دادن بیشتر به کارهای مهم، نسبت می دهند. برخی دانشمندان هم گفته اند که افراد باهوش حتی کاری را که برایشان معنادار و مهم جلوه می کند، با تاخیر انجام می دهند. «آدام گرنت» روانشناس وارتون اظهار نموده است که طفره رفتن کلید نوآوری است و استیو جابز هم به طور راهبردی از این مورد استفاده می کرد. آقای گرنت می گوید: «زمانی که استیو جابز برای تعویق کارها و بررسی احتمالات صرف می کرد، همان زمانی بود که برای آمدن ایده های متفاوت به ذهنش تخصیص داده بود.»

به سوال های ژرف و بزرگ فکر می کنید

بنا به گفته رام کومار، افراد باهوش بیشتر در مورد جهان و معنای حیات تفکر می کنند. آنها همواره به دنبال پی بردن به دلیل وجودی چیزها هستند. مثلا، مسائل وجودی موجب نگرانی افراد باهوش شده و آنها را مُدام به تامل در این زمینه وامیدارد. به گزارش دیوید ویلسون، افراد باهوش مسائل را از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار می دهند. یعنی آنها از این احتمال آگاهی دارند که شاید مسائل به صورت دلخواه شان پیش نرود. شاید نگرانی آنها ریشه در این واقعیت دارد که یک تجربه مشخص را در نظر گرفته و سپس از خود می پرسند: چرا باید به خودم زحمت بدهم و آن مسئله را در وهله اول بررسی و تجربه کنم.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

35 دیدگاه

  1. سلام
    بذارید واقع بین باشیم.
    یکی از موارد بالا این بود که افراد دارای هوش بالا از خودشوت کمتر تعریف میکنن
    پس دوستانی که از خودشون تعریف کردن،دیگه خود دانید😄🙃

  2. خیلی ممنون از این مطالب مفید.
    این نشانه هارا قبلا در جایی دیده ام
    ولی باز هم حق با انیشتین است هر کسی نابغه است!

  3. نميشه همين كساني كه اينجا كامنت گذاشتن و كساني كه مثل هميم يه گروه تلگرامي بزنيم و با هم در ارتباط باشيم؟ حتي اينكه بشينيم از بدبختيامون يا فكراي عجيب غريبمون بگيم خيلي به نظرم لذت بخشه

  4. من همه اون نشانه ها رو داشتم، گاها توی نقش و نگار سنگ ها الگوهای عجیبی پیدا می کنم، خیلی صریح حرف می زنم و خجالت نمی کشم، دوستان بسیار کمی دارم که با من خیلی رفیق هستند، از تنهایی و کار کردن روی ایده های خودم بسیار لذت میبرم، دایما ایده های جدیدی به ذهنم خطور میکنه، دوست دارم شب ها کار کنم و روزها بخوابم، از دیدن منظره شب و چراغ ماشین های در حال حرکت لذت می برم، حیواناتو دوست دارم، قبل از جلسات در مورد صحبت کردن فکر می کنم، خوب حال دیگران رو درک می کنم و نشانه های رفتاری رو ناخودآگاه تحلیل می کنم، به ایده های جدید و بزرگ فکر می کنم، مفاهیم سطحی مثل فامیل افراد یا نام خیابونا توی ذهنم نمی مونن چون دایما درگیر کار روی اشکال خیلی بزرگترم، دوست دارم برای خلقت خودم دلیلی پیدا کنم و از دیدن ستاره ها لذت می برم و غیره… من میدونم سطح هوشم خیلی بالاتر از اطرافیامه، اما من نمی تونم به راحتی پول در بیارم، نمی تونم دزدی کنم و دیگران رو آزار بدم، من به سختی درآمد خودم رو کسب می کنم برای زنده موندن می جنگم. پس این هوش به درد نمی خوره اگر چه در بهترین سازمانهای علمی و مدیریتی ایران کار می کنم، گاها دوست دارم زنده نباشم. شاید یه متوهم بیمارم.

    1. منم دقیقا همین شرایط شمارو دارم منم داخل یکی از همین سازمانها کار میکنم همیشه از صحبت های سطحی و پوچ اطرافیانم تعجب میکنم همیشه در حال تحلیل رفتارشون برای تشخیص هوشمندی حرکاتشون هستم با اینکه دورم پر از دوستای مختلف هست اما همیشه احساس تنهایی میکنم ولی ازش لذت میبرم شاید ما نتونیم تو اجتماع امروزی پول یا حتی موقعیت اجتماعی بالایی پیدا کنیم اما همیشه آگاهتر از دیگران زندگی میکنیم این خوداگاهی بالا با ارزشتر از ثروت و قدرته حداقل من خودمو اینجوری گول میزنم

    2. چه جالب منم مثل شما هستم و کسی هم حرفهای منو نمیفهمه 😑 ولی بنظرم این دلیلها کافی نیستن برای باهوش بودن😟

  5. باهوش بودن خوبه ولی تیز هوش بودن و نابغه بودن ؛ زیاده روی در هوشه! به همین خاطر شاید هیچ جور نشه قانع شد که این به یه لحاظ کاملا سربسته و مبهم واقع باشد. فقط باهوش بودنه که معنی واضح و قابل فهمی دارد.

  6. اتفاقا خیلی از مواردش هم درست بود قصدم تعریف از خودم نیست ولی دقیقا مثل خود بنده انقد زیاد فکر میکردمو دنیارو هضم نمیکردم و اخلاقمو فکرم با همه فرق داشت دیگه دیوونه شدم نتونستم درس بخونم از دبیرستان علامه حلی با معدل 19و خورده ای ترک تحصیل کردم هوش زیادیم خوب نیست آدمو منزوی میکنه

  7. بهتره بدانیم که ما بعضی وقت ها خودمان غول میزنیم و فکر میکنیم که یه همچین ویژگی های رو داریم اینم بحث مهمه که با خودمان صادق باشیم

  8. فکر نکنم باهوش بودن کسی رو با این نشونه ها فهمید چون هوش میتونه تو زمینه های مختلف باشه .من خودم همه این نشونه هارو دارم ولی با IQ متوسط

  9. من فکر می کنم تمام این موارد نسبیه؛ به طور مثال من هم به شدت از تنهایی لذت می برم و هم از رابطه با دوستام. البته اینم یه نظره.

  10. سلام .این دلایل تنها دلایل بر بالا بودن هوش نیس . هوش انواع مختلفی داره مثل کلامی ، فضایی، موسیقایی و … هرکس انواع هوش رو داره ممکنه بعضی تقویت بشه بعضی نه … شوخ بودن در همه نوابغ نیس…آلن تورینگ نابغه ریاضی و مخترع کامپیوتر ،با کسی شوخی نمیکرد چون بلد نبود ، با بقیه سرد رفتار میکرد ، معمولا تنهایی کار میکرد، ارتباط با بقیه براش سخت بود(فیلم بازی تقلید) … یه نفر با ضریب هوشی بالاتر از انیشتین ،نویسنده میشه و انیشتین نابغه فیزیک … بعضی از آدمها در طی زمان هوششون نمایان میشه … دانش بشر کامل نیس و خیلی وقتها با دلایلی نقض میشه

  11. آقا خیلی عالی بود ولی به نظرم بیشتر جنبه ی زرد بودن داشت این مطلب چون تخصصی روش کار نشده بود هر چند چیزی از تخصصش نمیدونم ولیخب نظر من اینه

  12. خب من تقریبا همشونو دارم(البته اعتراف میکنم که به عدت تنبلی نمی تونم دانشمند بشم)یک سوال:چجوری باید از وضعیت آی کیو مطلع بشیم؟
    یعنی چجوری میشه فهنید آی کیومون چقدره؟
    راستی سلام.

  13. من هم چندتاش را دارم . مثلا از سالها پیش که نوجوان بودم این سوال تو ذهنم بود که خدا را کی بوجود اورده یا قبل از خدا کی بوده از چندتای هم پرسیدم ولی کسی جوابش را نمیدونست خخخخخخ

  14. اقا همشو داریم ولی این تاثیر بلند مدت استرس پدرسوخته اخیرا قدرت تمرکزمو ازم گرفته خیلی

  15. اون مورد خواب که فکر کنم راجع به تمام آدم ها صادقه موارد دیگه هم خیلی هاشون بیشتر اکتسابی بودن درواقع اینا بیشتر ویژگی های یه آدم کامله تا صرفا باهوش البته بعضی هاش هم مربوط به آدم باهوش بود

  16. مساله این است هوش یه موضوع یک بعدی نیست.هوش می تونه انواع مختلفی داشته باشد و هرکسی تو زمینه ای مهارت خاصی از خودش نشون بده ولی تو زمینه ای دیگر نتونه هیچ موفقیتی کسب کنه.واسه همین میگن هر فردی یک استعداد درونی داره که باید اونو پیدا و شکوفا کنه.

    1. بنظرم مهارت چیزه اکتسابی یا حتی وراثتیه و استعداد درونی همینطور میتونه باشه

    2. این درسته منم قبول دارم هرکسی یه جایی خودشو پیدا میکنه شاید خیلیا هم نکنن!!!

  17. نمی دانم منظور از هوش بالا چیه اما من برای خواسته هایم تلاش می کنم با مشکلام زندگی می کنم و آرزو می کنم به خواسته هایم برسم هرچند(کندذهن) باشم.

  18. در ناخودآگاه یا نهانگاه یا قسمت مخفی هر شخصی موجودی خیلی خیلی باهوش‌تر از آلبرت اینشتین به طور بالقوه و به صورت دست نخورده و استفاده نشده وجود داره

    1. با این تفاسیر من هم باهوش هستم چون دقیقا نُه مورد از سیزده مورد رو دارم.وخدایی خودم هم حس میکنم باهوش هستم

  19. خب خداروشکر ما که از 13 تا نشانه یک دونشم نداریم:))))))))))
    وارد دسته کم هوشا شدیم رفت

    1. شما اشتباه میکنید.
      به گفته انیشتین هر کسی یک تابغه است.
      درضمن این مطلب تمام ویژگی های افراد باهوش
      نیست.
      مثلا افراد باهوش خودشون رو دست کم میگیرند مثل شما!
      البته مغرور بودن هم خوب نیست!

    2. برا من که از 13 تا 7 تاشو دارم فکر میکنی باهوشم؟؟ نه باو! یا اینا سرکاریه. یا به عنوان نظریه ها و تجربیاتیه که صددرصد توش اشکال هم هست!