بیگ بنگ: جان فوربز نش، ریاضیدان دانشگاه پرینستون و برنده جایزه نوبل اقتصاد که زندگی وی الهام‌بخش فیلم «ذهن زیبا» بود، روز شنبه (دوم خرداد) طی یک حادثه رانندگی به همراه همسرش در نیوجرسی درگذشت.

جان نش
جان نش

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، جان نش 86 ساله و همسرش آلیسیا 82 ساله در تاکسی در خیابا‌های نیوجرسی در حال حرکت بود که راننده کنترل خود را از دست داده و با گارد ریل تصادف کرد. نش و همسرش که به نظر می رسد کمربند ایمنی نبسته بودند از خودرو به بیرون پرتاب شدند که این امر باعث مرگ آنها شد. جان نش که در سال 1994 موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شده بود به عنوان یک ریاضیدان ارشد در دانشگاه پرینستون کار می‌کرد.

داستان زندگی این دانشمند از جمله مبارزه وی با اسکیزوفرنی پارانوئید توسط راسل کرو، بازیگر آمریکا در فیلم «ذهن زیبا» در سال 2001 به نمایش درآمد که موفق به کسب چهار جایزه اسکار شد. چندی پیش جان نش به همراه لوئیز نیرنبرگ، ریاضیدان دانشگاه نیویورک برای دریافت جایزه ریاضی 500 هزار دلاری Abel به نروژ سفر کردند که برای کار آنها در زمینه معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی توسط آکادمی علوم و مقالات نروژ به آنها اعطا شد.

راسل کرو و جان نش
راسل کرو و جان نش

کریستوفر ایگروبر، رئیس دانشگاه پرینستون در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از خبر درگذشت نابهنگام جان نش و همسرش آلیسیا مبهوت و ناراحت شدیم. هر دو از اعصای بسیار ویژه جامعه دانشگاهی پرینستون بودند. دستاوردهای چشمگیر جان الهام‌بخش نسل‌های ریاضیدانان، اقتصاددانان و دانشمندانی شده که از کار درخشان و پیشگامانه وی در زمینه نظریه بازی تاثیر گرفته‌اند. همچنین داستان زندگی وی با آلیسیا، میلیون‌ها خواننده و علاقمندان به سینما را که از شجاعت آنها در مواجهه با چالش‌های دلهره‌آور شگفت‌زده شده بودند، تحت تاثیر قرار داد.

تصویری از جان نش و  همسرش آلیسیا
تصویری از جان نش و همسرش آلیسیا

جان نش در 13 ژوئن سال 1928 در بلوفیلد در ویرجینیای غربی از یک پدر مهندس برق و مادر معلم به دنیا آمد. وی در مقاله شرح حال خود برای کمیته نوبل از کنجکاوی خود در مورد مسائل ریاضی در نوجوانی گفته بود. دانشگاه هاروارد، نش را دعوت کرد تا به عنوان دانشجوی دکتری به دپارتمان ریاضی آن بپیوندد، وی به دلیل شرایط پیشنهادی بهتر دانشگاه پرینستون در سال 1948 به آنجا رفت. او تنها پس از دو سال توانست کار بر روی بازی‌های غیرمشارکتی را تکیمل کند که 40 سال بعد، جایزه نوبل را در اقتصاد برای وی به ارمغان آورد. ابتلای نش به بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید در سال 1959 دستاوردهای زودهنگام وی را متوقف کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: theguardian , BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.