بیگ بنگ: تحقیقات جدید نشان می دهد که بیشترین کربن موجود در زمین ممکن است در اثر برخورد 4.4 میلیارد سال قبل یک سیاره دیگر، به زمین شکل گرفته باشد. کربن در زمین عنصر اصلی تشکیل حیات است اما اینکه زمین چگونه صاحب ‘عناصر فرار’ مانند کربن و سولفور با نقطه جوش پایین شده، همچنان موضوع بحث است.

060916_earthcarbon_1به گزارش BBC، اکنون تیمی از محققان پیشنهاد می کند که برخوردی میان زمین و یک سیاره نوپا مثل عطارد می تواند وجود این عناصر را توضیح دهد. راجدیپ داسگوپتا از نویسندگان این نظریه در دانشگاه رایس در هوستون تگزاس گفت: چالش ما توضیح سرمنشاء عناصر فراری مثل کربن است که بیرون هسته در لایه موسوم به گوشته باقی مانده است.

بر اساس یک ایده، زمین از موادی تشکیل شده است که عمدتا تهی از عناصر فرار هستند. این عناصر مانند کربن، سولفور، نیتروژن و هیدروژن در اثر برخورد سنگ های آسمانی پس از کامل شدن فرآیند تشکیل هسته زمین وارد این کره خاکی شدند. یوان لی از موسسه ژئوشیمی گوانگژو در آکادمی علوم چین گفت: هر کدام از این عناصر که بیش از 100 میلیون سال بعد از تشکیل منظومه شمسی با شهاب ها و دنباله دارها به زمین افتادند، می توانستند از حرارت شدید اقیانوس مواد مذابی که تا پیش از آن زمین را پوشانده بود، دوری کنند.

early-earth-carbon-2وی افزود: مشکل آن نظریه این است که هر چند می تواند فراوانی بسیاری از عناصر را توضیح دهد، هیچ شهاب شناخته شده ای پیدا نشده است که سرمنشاء این نسبت از عناصر فرار در بخش سیلیکات زمین باشد. این گروه قبلا مقالاتی چاپ کرده بودند که نشان می داد حتی اگر کربن هنگامی که زمین آکنده از مواد مذاب بود، بخار نشده و به فضا نرفته است، به هسته فلزی زمین رسوب می کرد، زیرا آلیاژهای غنی از آهن در آنجا تمایل زیادی به جذب کربن دارند. اما اگر این درست باشد، کربن گوشته و بیوسفر زمین از کجا آمده؟

این تیم از تجارب آزمایشگاهی برای بازسازی شرایط پرفشار و پرحرارتی که در عمق زمین و سایر کرات خاکی وجود دارد، استفاده کرد. آنها متوجه شدند که یک سناریوی ممکن که می تواند اختلاف در نسبت کربن به سولفور و فراوانی کربن را توضیح دهد، برخورد و جذب یک سیاره بدوی مانند عطارد با زمین بوده است. جزئیات این مطالعه در نشریه Nature Geoscience منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC